Gäst 2022-08-20
Kör med trafikskolans bil på provet, så är problemet löst
Men bara för att jag (av misstag) ska ha kört i 50 på en 30-väg som inspektören uppgav så behöver jag inte ha orsakat någon trafikolycka. Jag har själv noterat att Södra ringvägen förbi Västerås resecentrum, där jag hade körprov, var 50-väg förr men Västerås stad beslutade tydligen att sänka till 30 under år 2011, trots att det inte var absolut nödvändigt att sänka hastighetsbegränsningen från 50 till 30; de kunde väl ha nöjt sig med att sänka till 40.
Jag tycker nu efteråt att det var fel att få köra upp med Trafikverkets bil, som ofta är diesel-golf, för Golf Diesel suger! Jag övningskörde med Staffans trafikskola hemma i Älvsjö några veckor före första uppkörningsförsöket och de borde ha kunnat erbjuda mig att låna en av deras bilar för uppkörningen, men det gjorde de aldrig. Hade jag bokat uppkörning i Eskilstuna istället så hade jag säkert fått köra upp med Volvo, som inte brukar kunna ”gasa av sig själv”, eller de har Volvo på Trafikverket i Västerås också men nu fick jag köra upp med Golf Diesel, trots att dieselgolfar suger.