Start > Körkortsforum > Bogsering på motorväg?

Bogsering på motorväg?

Melissa 2022-07-15 11:11 ! Citera #
Hej varför säger alla hemsidor/appar/böcker olika ang. bogsering på motorväg?

Enligt min körkortsbok från 2020 får man bogsera på vägrenen av en motorväg men ENDAST till närmsta avfart!

Enligt appen ”ta körkort” får man INTE bogsera bilar på motorväg eller vägrenen under några omständigheter.

Enligt my driving academy är det också tillåtet vid nödstopp men enligt ikörkort är det inte tillåtet.

HJÄLP blir så förvirrad när alla säger olika vad är rätt enligt trafikverket???
Gäst 2022-07-15 21:32 ! Citera #
Kolla med transportstyrelsen
Gäst 2022-07-17 13:34 ! Citera #
Förtydligande.

Bogsering är förbjuden på motorväg, om inte fordonet råkat ut för nödstopp exempelvis motorhaveri och inte kan ta sig därifrån på egen hand. Då får man bogsera på vägrenen till närmaste avfart. Högsta tillåtna hastighet vid bogsering med personbil är 30 km/tim.
Gäst 2022-07-21 17:24 ! Citera #
Tackar
Expert 2022-07-26 08:54 ! Citera #
Melissa 2022-07-15
Hej varför säger alla hemsidor/appar/böcker olika ang. bogsering på motorväg?

Enligt min körkortsbok från 2020 får man bogsera på vägrenen av en motorväg men ENDAST till närmsta avfart!

Enligt appen ”ta körkort” får man INTE bogsera bilar på motorväg eller vägrenen under några omständigheter.

Enligt my driving academy är det också tillåtet vid nödstopp men enligt ikörkort är det inte tillåtet.

HJÄLP blir så förvirrad när alla säger olika vad är rätt enligt trafikverket???
Du får inte bogsera på motorväg. Det finns tydliga regler kring detta.
Gäst 2022-07-26 22:22 ! Citera #
Expert 2022-07-26
Du får inte bogsera på motorväg. Det finns tydliga regler kring detta.
Men om det nu finns tydliga regler kring detta, varför håller du oss på halster? Berätta gärna mer!

Jag är inne på linjen att man får bogsera till nästa avfart.
Gäst 2022-07-29 22:25 ! Citera #
Klart att du får bli bogserad på motorväg!
Men endast vid ett nödstopp och då får du bogsera av på närmsta avfart.
Nödstopp är tex ett motorhaveri eller en punktering och inte har möjlighet att ta dig därifrån på egen hand
Myten 2022-08-22 19:38 ! Citera #
Jag tror det de menar i appen för just den frågan är att sambon har fått soppatorsk och inte räknas som nödsituation. Men sen att det ger förklaring att det inte är tillåtet under några omständigheter så vet jag ej.
Gäst 2022-08-31 13:55 ! Citera #
Ikörkort säger att det är no no sedan läser man på andra ställen att det går bra. Trafikverket uttalar sig inte ens om bogsering....

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest