Bogsering på motorväg?
Hej varför säger alla hemsidor/appar/böcker olika ang. bogsering på motorväg?
Enligt min körkortsbok från 2020 får man bogsera på vägrenen av en motorväg men ENDAST till närmsta avfart!
Enligt appen ”ta körkort” får man INTE bogsera bilar på motorväg eller vägrenen under några omständigheter.
Enligt my driving academy är det också tillåtet vid nödstopp men enligt ikörkort är det inte tillåtet.
HJÄLP blir så förvirrad när alla säger olika vad är rätt enligt trafikverket???
Kolla med transportstyrelsen
Förtydligande.
Bogsering är förbjuden på motorväg, om inte fordonet råkat ut för nödstopp exempelvis motorhaveri och inte kan ta sig därifrån på egen hand. Då får man bogsera på vägrenen till närmaste avfart. Högsta tillåtna hastighet vid bogsering med personbil är 30 km/tim.
Hej varför säger alla hemsidor/appar/böcker olika ang. bogsering på motorväg?
Enligt min körkortsbok från 2020 får man bogsera på vägrenen av en motorväg men ENDAST till närmsta avfart!
Enligt appen ”ta körkort” får man INTE bogsera bilar på motorväg eller vägrenen under några omständigheter.
Enligt my driving academy är det också tillåtet vid nödstopp men enligt ikörkort är det inte tillåtet.
HJÄLP blir så förvirrad när alla säger olika vad är rätt enligt trafikverket???
Du får inte bogsera på motorväg. Det finns tydliga regler kring detta.
Du får inte bogsera på motorväg. Det finns tydliga regler kring detta.
Men om det nu finns tydliga regler kring detta, varför håller du oss på halster? Berätta gärna mer!
Jag är inne på linjen att man får bogsera till nästa avfart.
Klart att du får bli bogserad på motorväg!
Men endast vid ett nödstopp och då får du bogsera av på närmsta avfart.
Nödstopp är tex ett motorhaveri eller en punktering och inte har möjlighet att ta dig därifrån på egen hand
Jag tror det de menar i appen för just den frågan är att sambon har fått soppatorsk och inte räknas som nödsituation. Men sen att det ger förklaring att det inte är tillåtet under några omständigheter så vet jag ej.
Ikörkort säger att det är no no sedan läser man på andra ställen att det går bra. Trafikverket uttalar sig inte ens om bogsering....
Senaste foruminläggen
Rubrik