Start > Körkortsforum > Gäller höger- eller utfartsreg…

Gäller höger- eller utfartsregeln här?

Gäst 2022-07-04 23:06 ! Citera #
Fel fel fel fel 2022-07-04
Är tyvärr inte så lätt. Titta på detta exempel:

www.cyklistbloggen.se/2018/12/sa-sager-hovratten-i-goteborg-om-att-korsa-cykelbana/

Upphöjd obruten cykelbana, ser det ut som på bilden. Men, både Tingsrätten och Hovrätten anser att det är en obevakad cykelpassage:

”När föraren så ska företa svängen in mot Lindholmspiren måste denne köra över cykelbanorna. Eftersom varken cykelbanorna eller körbanorna är försedda med några varningsskyltar är den nämnda korsningen mellan körbanorna och cykelbanorna en obevakad cykelpassage.”

Eftersom det är en obevakad cykelpassage och inte en cykelbana, gäller högerregeln. Men, notera att domstolarna verkar förvirrade över begreppen. Citerar från samma sida:

Cykelpassage är enligt förordning om vägtrafikdefinitioner ”en del av en väg”. Alltså inte en del av en cykelbana. En plats kan inte både vara cykelbana och cykelpassage.

SUMMA: till och med domstolar blir förvirrade, så man kan absolut inte göra tvärsäkra uttalanden som ”eftersom trottoaren är obruten…”
Jag tycker också den där ”obrutna” gångväg är lite subjektiv.

Följer man Google map från Fagersjövägen så ser det verkligen ut som gångvägen följer tvärs över men kommer man däremot från budbäravägen så ser det inte alls lika självklart ut.

Nu har jag inte kört den här vägen men det ligger ju precis bakom Farsta TV - precis där vid järnvägskorsningen antar jag då det tillhör Fagersjö-området.

Får åka dit någon dag om jag har vägarna förbi för att bilda min egen uppfattning.

Tack och lov fick jag inte den här vägen vid min uppkörning i Farsta för några år sen.
Gäst 2022-07-09 21:07 ! Citera #
Håller med flera om trottoaren.

men skulle tillämpa högeregeln.

better tonbe safe than sorry.

då högerregeln är unerversiell.

tänket man har endast skyldigheter i trafiken. inga rättigheter.
Gäst 2022-07-09 23:15 ! Citera #
Som nämnts i tråden, kommer man från andra hållet är det verkligen inte tydligt att man korsar en gångbana. Talar för att man inte korsar en gångbana, med andra ord gäller högerregeln.

Länk till vy från andra hållet:

https://goo.gl/maps/Yd65R44FPmTAK55aA
Björn He 2022-07-10 14:30 ! Citera #
Korsar man inte en gångbana om man svänger från Fagersjövägen in på den korsande vägen, eller kör ut därifrån? Det ser ju ut så, eftersom den korsande vägen verkar vara upphöjd till trottoaren. Är det en korsande gångbana där så är det utfartsregeln, men annars högerregeln.

Jag håller dock med om att de som byggt vägen försöker ”jävlas” med fordonsförare. De som stiftar lagar verkar också jävlas, eftersom de stiftar regler som högerregeln som relativt ofta inte brukar följas, och det kan väl lätt bidra till att en fordonsförare som har ”förkörsrätt” åker dit för en kollision med en som inte lämnat företräde trots att den som missat plikt att lämna företräde gjort ”fel”.
Alltså, om det inte är tänkt att en fordonsförare ska köra ut från en korsande väg till höger utan att titta vänster i korsningen, hur är det då tänkt med högerregeln om jag får lov att fråga?
Om det inte anses som varsamt att köra in på en korsning utan att uppmärksamma fordon från vänster (som inte ämnar stanna för att lämna företräde åt en från höger när man egentligen måste det), då anser jag personligen att det inte är rimligt eller ens trafiksäkert att ha en trafikregel som påbjuder fordonsförare att väja för att ge fordon från höger företräde, utan det borde hellre finnas en trafikregel att den som kommer från en korsande väg till höger måste lämna företräde.

I exempelvis Storbritannien gäller alltid T-korsningsregeln vid trevägskorsningar, som innebär att fordonsförare som svänger har väjningsplikt mot varje fordon som närmar sig (då generellt sett fordon som färdas rakt fram); när två fordonsförare svänger samtidigt i en trevägskorsning så har (i vänstertrafik) högersvängande väjningsplikt mot vänstersvängande, eller mot det fordon som närmar sig från vänster, om båda svänger till höger.
Liksom, varför gäller inte T-korsningsregeln i Sverige om den gäller i Storbritannien? Det är ju väldigt orealistiskt och dessutom större trafiksäkerhetsrisk att ha en högerregel som tvingar fordonsförare (på väg rakt fram) att lämna företräde åt fordon från den högra korsande vägen i en trevägskorsning.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor