Start > Körkortsforum > Gäller höger- eller utfartsreg…

Gäller höger- eller utfartsregeln här?

Gäst 2022-07-03 14:45 ! Citera #
Ja, som titel lyder... gäller höger- eller utfartsregeln här?

https://www.google.com/maps/@59.2533527,18.07059,3a,75y,265.96h,84.54t/data=!3m6!1e1!3m4!1siGvo4aBgh7LgtxYYv2zAhQ!2e0!7i16384!8i8192

Fagersjövägen är ingen huvudled, samtidigt måste bilarna från höger korsa en gångväg. Vad gäller?
Gäst 2022-07-04 12:53 ! Citera #
Gäst 2022-07-03
Ja, som titel lyder... gäller höger- eller utfartsregeln här?

https://www.google.com/maps/@59.2533527,18.07059,3a,75y,265.96h,84.54t/data=!3m6!1e1!3m4!1siGvo4aBgh7LgtxYYv2zAhQ!2e0!7i16384!8i8192

Fagersjövägen är ingen huvudled, samtidigt måste bilarna från höger korsa en gångväg. Vad gäller?
Jättesvårt faktiskt. Tror inte att det finns något svar tyvärr. Måste upp i tingsrätten så de får avgöra tror jag.

Försiktighet från båda håll. Titta på denna som jag hittat i forumet tidigare: www.svmc.se/smc/nyheter/2021/hogerregeln-vs-utfartsregeln/
gäst 2022-07-04 12:58 ! Citera #
Bra fråga, tror det är högerregeln. Ser ingen märken för övergångsställe eller skylt för att markera det är en övergångsställe. men om det går förbi personer på gågatan då visar man väjningsplikt för att det är obevakad. Tror om det är utfartsregeln då behöver man visa det tydligt med övergångsställe, cykelpassage eller något liknande skylt/(sockerbitarna på marken).
Gäst 2022-07-04 13:04 ! Citera #
gäst 2022-07-04
Bra fråga, tror det är högerregeln. Ser ingen märken för övergångsställe eller skylt för att markera det är en övergångsställe. men om det går förbi personer på gågatan då visar man väjningsplikt för att det är obevakad. Tror om det är utfartsregeln då behöver man visa det tydligt med övergångsställe, cykelpassage eller något liknande skylt/(sockerbitarna på marken).
Fel, fel, fel, fel. Om det är markerat för övergångsställe/cykelpassage så gäller aldrig utfartsregeln. Detta eftersom man då inte korsar en gångbana, utan man korsar då ett övergångsställe.

Utfartsregeln gäller endast om man är uppe och lånar en obruten gångbana (som då aldrig kan vara markerad som övergångsställe).
gäst 2022-07-04 13:28 ! Citera #
Så med andra ord menar du i detta fall pga. trottoarkanten som betecknar en gångbana så blir detta utfartsregeln?
Gäst 2022-07-04 14:18 ! Citera #
Det är sådana här vägar jag avskyr.

Tror vägverket och Stockholm region jävlas med en med meningen när det finns inga tydliga regler och gränser på sådana fall.

Jag hade saknat in om jag kom från den här vägen på provet.

Låt dem gå före om de vill, annars så kör man om de signalerat med deras fart att de tänker vänta på dig.

Det är den där jävla upphöjningen av vägen som ställer till det för oss.

För visst är det 2 olika vägar vid korsningen och det kan man se mha vita skyltar.

Inga andra vägskyltar så det blir högerregeln som gäller.

Men sen kommer jävla upphöjningen som är jävligt otydlig.

Den som byggde den här upphöjningen vill bara jävlas med bilister.
Gäst fel, fel, fel, fel 2022-07-04 15:46 ! Citera #
gäst 2022-07-04
Så med andra ord menar du i detta fall pga. trottoarkanten som betecknar en gångbana så blir detta utfartsregeln?
Nej, det vågar jag inte säga. Trottoarkant och upphöjning är INTE automatiskt en obruten gångbana, tyvärr. Första steget är att fråga kommunen vad deras dokument om platsen säger. Har de byggt en obruten gångbana eller inte?

Spontant skulle jag säga nej, det är inte en obruten gångbana. Gångbanan tar slut innan korsningen och böjar efter igen. Trots upphöjning/kantsten är platsen för mycket bilanpassad.
NB 2022-07-04 18:44 ! Citera #
Det är utfartsregeln som gäller eftersom trottoaren är obruten. Detsamma gäller om trottoaren är bruten men det finns ett farthinder (gupp) som korsande trafik från höger ska över.
NB 2022-07-04 18:52 ! Citera #
Förtydligande: Med fartgupp menar jag ”hastighetsdämpande åtgärder”. Det blir som en förlängning av trottoaren fast med fartgupp trots att trottoaren är bruten.
Fel fel fel fel 2022-07-04 20:50 ! Citera #
NB 2022-07-04
Det är utfartsregeln som gäller eftersom trottoaren är obruten. Detsamma gäller om trottoaren är bruten men det finns ett farthinder (gupp) som korsande trafik från höger ska över.
Är tyvärr inte så lätt. Titta på detta exempel:

www.cyklistbloggen.se/2018/12/sa-sager-hovratten-i-goteborg-om-att-korsa-cykelbana/

Upphöjd obruten cykelbana, ser det ut som på bilden. Men, både Tingsrätten och Hovrätten anser att det är en obevakad cykelpassage:

”När föraren så ska företa svängen in mot Lindholmspiren måste denne köra över cykelbanorna. Eftersom varken cykelbanorna eller körbanorna är försedda med några varningsskyltar är den nämnda korsningen mellan körbanorna och cykelbanorna en obevakad cykelpassage.”

Eftersom det är en obevakad cykelpassage och inte en cykelbana, gäller högerregeln. Men, notera att domstolarna verkar förvirrade över begreppen. Citerar från samma sida:

Cykelpassage är enligt förordning om vägtrafikdefinitioner ”en del av en väg”. Alltså inte en del av en cykelbana. En plats kan inte både vara cykelbana och cykelpassage.

SUMMA: till och med domstolar blir förvirrade, så man kan absolut inte göra tvärsäkra uttalanden som ”eftersom trottoaren är obruten…”

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
16
I dag 20:11
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor