Ska berätta om min körkortsresa, för oss alla som bestämt att ta körkort senare i livet av [insert valfri] anledning.
Jag fyller 40 år i sommar och klarade uppkörningen idag, i Sollentuna.
MEN, det har inte varit lätt. Det har varit en jävla kamp. Ni 18-20 åringar, njut av livet nu, övningskör, festa, plugga utomlands osv, gör er grej (det gjorde jag!). Eller, det jag inte gjorde var att övningsköra. Hade ”inget behov” av körkort då. Bott i innerstaden i Stockholm hela livet. Visst man saknade det när man inte kunde erbjuda sig att köra hyrbilen utomlands eller åka till Ikea hursomhelst.
Min poäng är att det inte blir lättare att fokusera på att lära sig köra bil när man som nybliven förälder med ett vardagspussel och ett stressigt jobb också blir husägare utanför stan, och plötsligt ser ett skriande behov av att kunna köra bil.
Jag gick iaf en intensivkurs i Dalarna för precis ett år sedan. Två veckor. Skrev teorin, klarade det. Men den efterföljande uppkörningen (där i Dalarna) gick åt skogen. Stress. Varvade sen lektioner i Stockholm med mängdträning privat. Ofta med skrikande barn i bilstol. Stress. Tack vare covid ofta på arbetstid dock
Körde sen upp i Farsta i slutet av förra sommaren: fail. Var för nervös. Och för dålig fortf. Hittade ny avbokningstid bara någon vecka efter den uppkörningen också i Farsta. Kuggade igen. Ok. Nu hade jag slösat bort alla mina 3 förhandstider på två framstressade privatisttider och en för tidigt framstressad körskoletid. Kände mig som världens sämsta förare. Funderade på att byta till att ta automat. Men kämpade vidare och mängdtränade, letade nya tider. Lyckades få en avbokningstid i Farsta i november, bara några dagar innan teorin gick ut.
Svepte en Nocco och gick och satte mig. Darrade av nervositet. Gick ok, men ryckigt och jag blev underkänd.
Teoriprovet blev ogiltigt. Och jag hade vid det här laget spenderat tid jag egentligen inte haft mitt i allt jobb, vabb och annat som hör vuxenlivet till och massor med pengar.
Bokade ny teori i april och ny tid för uppkörning i maj (idag) i Sollentuna. Skrev teorin på lunchrasten på jobbet för en månad sedan, klarade det. Bokade in lektioner på körskola i Sollentuna däremellan. Nötte rondellerna vid Trafikverket. Mängdtränade privat, med inte alltid det bästa självförtroendet bör tilläggas.
Men att köra mycket, varje gång vi skulle någonstans (ja, jag har min sambo som handledare) har ju ändå gjort jobbet och jag känner mig mer säker på min körning nu än vad jag insett att jag gjorde — och med all rätt borde ha gjort — förra sommaren. Så klev in där och satte mig i det där jäkla väntrummet i förmiddags. Regnade ute. Började noja om huruvida jag kunde sätta på auto på vindrutetorkarna eller inte. Sen kom min instruktör. Vi gick ut till bilen. Körde lite rondeller, lite motorväg, fickparkering och 30-vägar sen innan jag knappt hann bli nervös, svängde jag tillbaka in på Trafikverkets parkering och… ”min helhetsbedömning idag är att du är godkänd”. ”Va?!” Sa jag. Ja sa instruktören, ”du får ditt körkort om 4-5 dagar”.
Det gick. Ett år av stress och sviktande självförtroende och ifrågasättande av om det någonsin skulle gå och om de hittills spenderade ca 50 tusen kronorna skulle behöva bli 100 tusen, var över.
Så, ni andra gamlingar, småbarnsföräldrar och alla som kämpar: det går. Ge inte upp.
Femte försöket, kändes ju skämmigt, när alla skriver att de klarat det på första eller andra. MEN det spelar ju ingen roll nu. För nu är det äntligen avklarat. Och ska vi vara ärliga borde jag i en blandning av självinsikt och de tidigare instruktörernas rimliga bedömningar faktiskt inte ha fått det tidigare. Timmar på vägarna och i trafiken gör skillnad. Har varit jobbigt att få ihop de timmarna bara.
Tack för mig, och till dig som orkat läsa hela vägen hit, ge inte upp. Om jag kunde klara det kan du också!