Start > Körkortsforum > Uppkörning i Västerås - Rutt

Uppkörning i Västerås - Rutt

Björn He 2023-05-17 00:36 ! Citera #
Anonym 2022-05-22
Hej, jag tror faktiskt på att vem man får som inspektör har en stor påverkan på om man blir godkänd eller inte ibland. Ibland känner man själv att man körde fint och säkert men man kanske i själva verket inte gjorde det, men om hon sa att det var det enda felet du gjorde tycker jag det var överdrivet. Men du får titta så noggran du bara kan nästa gång och hoppas att du inte får en liknande inspektör. Jag minns dagen innan uppkörningen då jag hade en körlektion och trafikläraren klagade över ALLT, jag körde tydligen för fort i cirkulationsplatser, jag tittade inte i speglarna tillräckligt ofta eller vid påfarter, de 2 trafiklärare jag övningskörde med några dagar tidigare och mina föräldrar tyckte jag körde lungt och fint, jag trodde jag skulle bli kuggad så mycket som hon påpekade, men jag körde upp dagen efter på samma sätt som med trafikläraren och fick kortet trots att jag körde 10 km/h över hastighetsbegränsningen en gång. Så vissa överdriver väldigt mycket.
Trafikskole- och uppkörningselever verkar tydligen ha mer strikta krav på att strikt följa gällande trafikregler och uppvisa så kallade ”tillräckliga avsökningsrutiner” att titta tillräckliga noga i speglar och döda vinkeln i god tid före sväng, körfältsbyte eller liknande flytt i sidled. De som redan har körkort och får köra ”på riktigt” brukar väl relativt ofta nöja sig med att titta i sidospegeln före körfältsbyte eftersom det uppfattas som onödigt att vända huvudet snett bakåt för att se den så kallade döda vinkeln, men att titta enbart i speglar är inte att rekommendera med tanke på risken för att ha någon trafikant bredvid sig utan att se det i spegeln, som oftast inte täcker hela sidan av fordonet.
Jag tycker själv att det är relativt onödigt att behöva vända huvudet snett bakåt, det borde kunna räcka att bara titta i backspegeln för att hålla uppsikt bakåt på sidan, och det brukar inte vara så lätt att se ordentligt i döda vinkeln om man exempelvis har krav på glasögon på körkortet, för jag som själv har glasögonkrav har ofta upplevt att glasögonbågarna är i vägen och skymmer sikten för mina ögon när jag försöker titta i döda vinkeln, och då känns det nästan säkrare att titta enbart i backspegeln (men inte i den så kallade döda vinkeln) och sedan byta körfält (eller svänga) ”på chans”.

Nu vet jag inte exakt varför man får lära sig under körkortsutbildningen att titta snett bakåt åt höger vid planerad högersväng i korsning, men körkortslärarna verkar påstå att exempelvis en cyklist eller mopedist (som får köra om på sidan närmast vägkanten) kan befinna sig alldeles bredvid fordonet, utan att märkas av fordonsföraren i backspegeln. Men hur ofta förekommer det att en bilförare har en cyklist alldeles bredvid sig till höger???
Hade jag inte tagit några körlektioner inför min uppkörning så hade jag säkert aldrig lärt mig på allvar att det är krav på att titta backspegel + döda vinkeln i god tid före sväng och körfältsbyte (i varje fall på uppkörningen).

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest