Start > Körkortsforum > Uppkörning i Västerås - Rutt

Uppkörning i Västerås - Rutt

Gudul 2022-05-16 22:37 ! Citera #
Det är min tur att skriva något om min uppkörning i Västerås efter att jag blev godkänd där idag.
Efter att ha kuggat tre gånger för absolut skit saker innan i Stockholm bestämde jag mig för att köra som en 80-årig gammal kärring genom Västerås och det funkade uppenbarligen. Var jävligt nervös innan men klarade det endå.
Åkte ut från trafikverket mot E18 Stockholm, Sedan avfarten mot Gäddeholm och första höger ut på en lång 70 landsväg, tillslut tog vi vänster av från landsvägen och sen första vänster igen in till ett villaområde. Vände där på valfritt sätt och körde tillbaka till trafikverket.
Kristine 2022-05-17 07:13 ! Citera #
Hej Rutt!
Grattis! jag ska uppningköra i Västerås om 10 dagar. Jag har inte varit i Västerås så vet jag ingenting. Kan du berätta lite mer. Tack så mycket.
Uppsalabo 2022-05-18 07:15 ! Citera #
Tack för tips, imorrn är det min uppkörning i Västerås. Lite nervös efter kuggar 2 ggr i Uppsala. Jag ska klara det imorrn, eftersom min sista chans med förtur mot lediga tider
Björn He 2022-05-18 13:36 ! Citera #
Jag rekommenderar att köra upp i Västerås, för Västerås är en mycket lättkörd stad, åtminstone jämfört med de flesta andra uppkörningsorter. Jag var själv i Västerås när jag blev godkänd på uppkörningen.
Att klara uppkörningen i Västerås lär vara relativt mycket lättare än att klara den i Stockholms uppkörningsorter som Farsta och Sollentuna.
Namn : underkänd 2022-05-20 13:06 ! Citera #
Hej,

Jag körde idag i Västerås med en trafikinspektör som heter Sandra. Vi körde väster ut från trafikskolan och rakt fram i rondellen och sedan mot motor väg och avslutade med en parkering i ett villaområde. Jag fick vända valfritt och sedan åkte tillbaka till trafikverket.

Jag har tyvärr blivit underkänd då tror jag att förarpövaren var på dålig humör. Det har inte funnits någon tydligt anledning till att jag kuggade dvs inget speciellt inträffade under uppkörningen. Gatorna var till och med ganska tom och inte så mycket trafik. Hon sa bara att när jag vände tillbaka och skulle göra en U turn så kollade jag inte ordentligt åt alla fyra kanter. Fast det gjorde jag och överdrivit med det såpass att det tog en halv minuter tills jag svängde klart. Men tyvärr så kan jag vända min nacke 60 grader bara och inte 360 grader som dom önskar att man ska göra. Jag tittar väldigt mycket på speglarna och andra trafikanter och gående och har koll på exakt det som händer omkring mig då körningen är inget nytt för mig. Men som sagt ni som ska köra med henne var extremt noggranna och köra med otroligt mycket säkerhet. Det räcker inte att ni tittar bara så här snabbt med ögonen utan ni måsta vända naken höger och vänster hela tiden.

Lycka till med era prov och hopps ni får glada förarprövare vid uppkörningen.
Anonym 2022-05-22 11:44 ! Citera #
Hej, jag tror faktiskt på att vem man får som inspektör har en stor påverkan på om man blir godkänd eller inte ibland. Ibland känner man själv att man körde fint och säkert men man kanske i själva verket inte gjorde det, men om hon sa att det var det enda felet du gjorde tycker jag det var överdrivet. Men du får titta så noggran du bara kan nästa gång och hoppas att du inte får en liknande inspektör. Jag minns dagen innan uppkörningen då jag hade en körlektion och trafikläraren klagade över ALLT, jag körde tydligen för fort i cirkulationsplatser, jag tittade inte i speglarna tillräckligt ofta eller vid påfarter, de 2 trafiklärare jag övningskörde med några dagar tidigare och mina föräldrar tyckte jag körde lungt och fint, jag trodde jag skulle bli kuggad så mycket som hon påpekade, men jag körde upp dagen efter på samma sätt som med trafikläraren och fick kortet trots att jag körde 10 km/h över hastighetsbegränsningen en gång. Så vissa överdriver väldigt mycket.
Gäst 2022-05-22 21:58 ! Citera #
Namn : underkänd 2022-05-20
Hej,

Jag körde idag i Västerås med en trafikinspektör som heter Sandra. Vi körde väster ut från trafikskolan och rakt fram i rondellen och sedan mot motor väg och avslutade med en parkering i ett villaområde. Jag fick vända valfritt och sedan åkte tillbaka till trafikverket.

Jag har tyvärr blivit underkänd då tror jag att förarpövaren var på dålig humör. Det har inte funnits någon tydligt anledning till att jag kuggade dvs inget speciellt inträffade under uppkörningen. Gatorna var till och med ganska tom och inte så mycket trafik. Hon sa bara att när jag vände tillbaka och skulle göra en U turn så kollade jag inte ordentligt åt alla fyra kanter. Fast det gjorde jag och överdrivit med det såpass att det tog en halv minuter tills jag svängde klart. Men tyvärr så kan jag vända min nacke 60 grader bara och inte 360 grader som dom önskar att man ska göra. Jag tittar väldigt mycket på speglarna och andra trafikanter och gående och har koll på exakt det som händer omkring mig då körningen är inget nytt för mig. Men som sagt ni som ska köra med henne var extremt noggranna och köra med otroligt mycket säkerhet. Det räcker inte att ni tittar bara så här snabbt med ögonen utan ni måsta vända naken höger och vänster hela tiden.

Lycka till med era prov och hopps ni får glada förarprövare vid uppkörningen.
Jag hade henne oxå ,och det åkte med trafikskolan bil men resultatet var negativt
:) 2022-09-06 18:37 ! Citera #
Ska ha uppkörning nästa vecka i västerås, du som ändå körde under senare tid, vilken typ av bil var det? Hur va den på dragläget? Hade den mycket kraft eller behövde man använda mycket gas själv.
Gäst 2023-05-14 21:40 ! Citera #
Hej
Jag hade uppkörning i västerås 11/5-23 som Stockholmare. Två gånger negativ i järfälla av sjuka anledningar med trafikskolans bil. Hade svårt att hitta dag i stockholm och valde västerås slumpvis. Åkte ut på e18 och sen till en parkerings plats ut på ett litet villa område och tillbaka till trafikverket. Jag körde ca 50 minuter. Inspektören var jätte trevlig och tog hänsyn till mina små fel.

Lycka till alla …
Björn He 2023-05-17 00:09 ! Citera #
Något uselt med Västerås är att man anlagt upphöjningar vid många övergångsställen på 50-vägar, och då bör man ifrågasätta om det verkligen är rimligt att ha 50 på vägar där det inte är lämpligt att köra 50; max 20-30 km/tim kan man ju klara av över ett fartgupp (eller möjligtvis 40 om fartguppet är mindre). Fast de flesta 50-vägar i Västerås har väl numera fått hastighetsbegränsningen sänkt till 40 km/tim.

På 30-sträckan genom Västerås centrum, Södra Ringvägen tror jag gatan heter, var det 50 km/tim förr men de sänkte tydligen till 30 för omkring 10-12 år sen (trots att det är lite väl orimligt att ha 30 km/tim på en sån gata som egentligen borde kunna ha 40 km/tim).

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo