Min dotter kuggat på att hon körde i 40 på 70 väg i tätbebyggt område, läraren tyckte hon körde för fort. Andra gången kuggades hon för högerregeln när bilen från höger var ganska långt ifrån. Varför kan man som lärare inte ge eleven en andra chans och utsätta denne för situationen en gång till och se hur eleven hanterar det då. Kan tillägga att hon bara kört i cirka 15 min både gångerna. Mao så fanns det gott om tid att göra fler försök.
Beroende på hur allvarligt de ser på misstaget, så ges ofta en andra chans. På min enda (och godkända) uppkörning så lyckades jag lite mindre bra med en backning. Lite senare så blev jag igen ombedd att backa (om än i en annan miljö och situation). Där och då reflekterade jag inte över det, men inspektören bekräftade efteråt att det var just för att kolla om jag hade otur första gången eller om jag faktiskt inte hade koll på backning.
Men självklart gör de inte så om det handlar om situationer som är trafikfarliga. Att köra i 40 på en 70 väg kan absolut anses trafikfarligt, om inte speciella omständigheter föreligger som gör det lämpligt att hålla den hastigheten. Samma sak med högerregeln, den tar de också allvarligt på.