Start > Körkortsforum > Vägra två inspektörer på körpr…

Vägra två inspektörer på körprovet?

Förarprövaren 2022-05-10 18:52 ! Citera #
Många undrar över om de har rätt att säga ifrån om/när de villl ha med en extra inspektör i bilen under körprovet. Jag ställde frågan till Trafikverket Förarprovs kommunikationschef. Svaret får du via länken nedan.

När jag själv arbetade som trafikinspektör på Förarprov och det var dags att ha med någon eller att åka med, så berättade vi bara att så skulle det bli. Vi frågade aldrig. Hur gör de idag?

Läs mer på https://uppkorningblog.com/2022/05/09/saga-nej-till-extra-inspektor-under-korprov/
Gäst 2022-05-11 07:06 ! Citera #
Spontant känns det som att det blir hårdare bedömt med två. Fast ändå inte, det som händer händer, kör man mot rött spelar det ingen roll.
Björn He 2022-05-11 13:05 ! Citera #
Det är väl inget fel att ha mer än en inspektör med sig. Jag hade själv två körkortsinspektörer när jag blev godkänd på körprovet; en ”riktig” inspektör och en inspektöraspirant, som följde med i baksätet.
Gäst 2022-05-12 21:25 ! Citera #
Man berättar för kunden att det pågår utbildning och att det är därför det är två inspektörer, man gör klart med kunden innan man hoppar in i bilen vilken av inspektörerna som tar beslutet. Det är bara en bedömning, inte något annat, resultatet blir alltid detsamma som om det skulle varit en inspektör. Det är så många som kör godkänt körprov för inspektören som sitter fram har en eller två inspektörer som kollar på hur han jobbar. Hur han pratar och hur han tar beslut..

Hur ska de kunna få ut fler inspektörer och sänka väntetiderna om Trafikverket inte kan utbilda ny personal? Hur ska Inspektörerna bli bättre på kundbemötande om de inte får genomföra körprov med flera inspektörer i baksätet?
1 2022-05-13 03:08 ! Citera #
” resultatet blir alltid detsamma som om det skulle varit en inspektör. ”. Naturligtvis blir inte resultatet det samma alltid. Vissa förare påverkas av atmosfären i bilen och presterar sämre. Man kanske känner känner sig otrygg med två helt främmande människor i bilen. Att ha någon i nacken gör även kanske att man känner sig iaktagen och blir extra nervös.
1 2022-05-13 03:12 ! Citera #
En annan hemlighet är att inspektören kanske vill visa sig ”duktig” när det är dags för tillsyn genom medåk och gör ett längre och svårare prov. Därför blir fler också underkända när det är medåk, utöver extra nervositet.
Gäst 2022-05-15 08:06 ! Citera #
1 2022-05-13
En annan hemlighet är att inspektören kanske vill visa sig ”duktig” när det är dags för tillsyn genom medåk och gör ett längre och svårare prov. Därför blir fler också underkända när det är medåk, utöver extra nervositet.
Att vara nervös inför något indikerar ju bara att man innerst inne känner på sig att man inte är nog förberedd.
Samma sak om man känner sig uppgiven inför något.

Att bli underkänd handlar väl mer om brist på kunskaper, inte sant?

Jag har aldrig varit nervös, mer förväntansfull och lite pirrig.

Vill man så kan man.
Hälsningar abece.

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo