Start > Körkortsforum > Vikter, miljö och olycksstatis…

Vikter, miljö och olycksstatistik

NymN 2010-08-07 00:12 ! Citera #
Hej, jag har efter en del pluggande av teori upptäckt mina tre svagheter:

- Den första är alla vikter. Tjänstevikt, nettovikt, bruttovikt, och sen boggitryck, axeltryck mm, jag blir helt förvirrad!!

- Sen har vi miljön. Vilka miljöklasser finns det, vilket bränsle är mest skonsamt, vad är fossila bränslen mm. Jätteförvirrande, känns mer som om man läser kemi än körkortsteori!

- Sedan slutligen all statistik, främst olycksstatistik. Hur många % av olyckorna sker på tätbebyggt område, hur många singelolyckor sker det varje år, hur många med rosa underkläder skadas varje år. Är väl bra att man är medveten om att det sker mycket olyckor men är jag verkligen en bättre bilförare bara för att jag vet exakt hur många som skadas varje år?

I alla fall, någon som har något tips på hur jag ska lära mig dessa tre grejer? Egentligen är det ju mest rabbelfakta, det är nog därför jag har så svårt för dem. Den mesta andra teorin gäller det bara att tänka logiskt men här är det bara olika siffror/ord man måste minnas (till knappt någon nytta!!).
Kaptenper 2010-11-28 05:48 ! Citera #
Haha, tokstolle!
Jag är ganska ny med att plugga till körkortet, och förstår bara några småsaker av dina frågor!

Tjänstevikt : Samanlagda vikt för ett normalt utrustat fordon som fungerar korrekt
Totalvikt: Tjänstevikt + aktuell last
Bruttovikt : Tjänstevikt + aktuell last, då själva bruttovikten är tyngden hjulen ger över till vägbanan!

Här kommer ett LÅNGT citat ur boken jag har:
”Trafikolyckor är ett stort samhällsproblem. I hela världen har mellan 30 och 40 miljoner dödats i trafiken under 1900-talet. Under 1990 talet dödades i sveriga ca 500-600 personer i vägtrafikolyckor varje år. Den trenden höll sig en god bit in på 2000-talet. Inte förrän år 2004 och 2005 kunde antalet dödade i trafiken nedbringas till under 500.
I Sverige är vägtrafikolyckor den vanligaste dödsorsaken bland ungdommar i åldern 15-19 år. Varje år dödads ca 450 personer i trafiken och polisen rapporterar 25000 - 30000 skadade.
Det igentliga antalet uppskattas till 50000.”

Där är lite statistik att läsa på!
Det finns massor av bra statistik i boken ”Teoriboken körkortsutbildning” skriven av Liber.

Läs på och lycka till!
Freja 2010-12-02 11:28 ! Citera #
Liten rättning, Totalvikt = Tjänstevikt + maxlast, inte Totalvikt + aktuell last
Freja 2010-12-06 07:09 ! Citera #
40% av alla olyckor sker i mörker...
I 30% av alla olyckor med dödsfall är alkohol inblandat...
I 50% av alla singelolyckor med dödsfall är alkohol inblandat...
75+ har 5-6 ggr större olycksrisk än typ 40 åringar, samma som 18-19...
40-55 år har bäst reaktionstid...
450 döda/år
100 oskyddade dör per år
35000 viltolyckor
Singelolyckan är den vanligaste olyckstypen på landbygd
Yngre män har större risk att drabbas av trötthetsolyckor än äldre män
Bilar svarar för 30% av koldioxidutsläppen
4000 skadas svårt i trafiken varje år
25000 lätt skadade
Koldioxidutsläppen ökar trots avgasrening mm
1000 oskyddade trafikanter skadas svårt/år
4000 oskyddade trafikanter skadas lindrigt/år
Tallen 2010-12-07 16:50 ! Citera #
Är det JÄTTE viktigt att ha stenkoll på all statistik?? borde jag lägga ner tid på de nu så här 1 vecka innan provet om jag inte pluggat så mkt på det på sistonde?
Freja 2010-12-07 23:18 ! Citera #
Bra fråga...jag tror, max en statistikfråga, är man säker på det andra kan man ju missa den utan att det blir katastrof.
Gäst 2010-12-18 20:33 ! Citera #
Tallen
Är det JÄTTE viktigt att ha stenkoll på all statistik?? borde jag lägga ner tid på de nu så här 1 vecka innan provet om jag inte pluggat så mkt på det på sistonde?

Kan ju vara bra att du känner till lite statistik så att du har något hum om vilket svar som är rätt på provet, däremot behöver du definitivt inte sitta en vecka och plugga på detta eftersom det kanske bara kommer ett par-tre frågor på provet om det, och dessa är inte alls särskilt svåra!
Mojgan 2016-11-16 21:43 ! Citera #
Vilket bränsle är miljövänlig ?
Gäst 2016-11-16 22:30 ! Citera #
Mojgan 2016-11-16
Vilket bränsle är miljövänlig ?
Inget. Däremot så brukar man lura konsumenter genom att säga att el är miljövänligt t.ex.
Men själva produktionen av el (såvida ej från kärnkraft) är inte miljövänlig. :) Likaså etanol... fast det är de som är miljövänliga på teoriprovet dumt nog.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest