Start > Körkortsforum > Absolut viktigaste

Absolut viktigaste

Gäst 2010-08-06 21:11 ! Citera #
Vad är egentligen det absolut viktigaste att komma ihåg att träna extra inför uppkörningen?
Hur var era?
Gäst 2010-08-06 22:45 ! Citera #
Uppmärksamhet, hastighetsanpassning och planering är A och O. Följa skyltar i kniviga situationer är också viktigt.

Ta en titt här:
www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/personbil/Forarprov/--PresentationUnder-provet/
Det enda lite överraskande momentet under min uppkörning var att jag behövde göra en ”effektiv inbromsning”.
Gäst 2010-08-09 10:03 ! Citera #
Något jag förstått är ganska viktigt är att vrida på huvudet så fort du ska svänga, eller byta fil. Samt att köra så miljövänligt som möjligt. Dvs ecodriving. Men även det som skrevs i inlägget ovan beskriver ganska bra vad man ska tänka på.
Linnéa! 2010-08-15 19:43 ! Citera #
VAr uppmärkssam och framför allt: Håll dig lugn! Många stressar upp sig i onödan och misslyckas på grund av nervositet. KOlla även in denna sida www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/personbil/Forarprov/PresentationInfor-provet/ och läs på noga innan - är du säker behöver du inte oroa dig, lycka till!
Gäst 2010-08-17 19:29 ! Citera #
Glöm inte eco-driving och att kolla i speglarna, småsakerna.
headstrong_ 2010-08-22 10:21 ! Citera #
Sakta in och växla ner i god tid innan rondeller och korsningar. Min körlärare säger att många kuggar pga att de kör rally, och därmed har dålig uppsikt. Kör man lugnt och har kolla gör det inte så mycket om man gör ett par småfel, så länge man inte utgör en fara för trafiken.
Gäst 2010-08-24 22:55 ! Citera #
Jag har inte haft uppkörningen än, men hade en så kallad ”liten uppkörning” med trafikskolan.

Du måste vara jättenoggrann med hastigheten, säger jag bara. Sen skall du även kunna säkerhetskontrollerna jättebra. Glöm ej heller att titta runt speglarna för de är jättenoga med det och så hoppas jag inte att du glömmer döda vinkeln vid både högersvängar och vänstersvängar. Min trafiklärare sa att vissa bara brukar kolla på ena hållet men man skall kolla både när man svänger vänster och höger. Var speciellt uppmärksam när det finns en cykelbana till höger. Om du vill så kan du också visa att du kan genom att prata under uppkörningen och tydligt markera vad du tänkt på och vilka risker som skulle kunna ha uppkommit om du ej tänkt på att t.ex. kolla döda vinkeln. Då visar du ju att du Kan.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I dag 10:58
9
I går 22:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov