Man tycker det är en genomfartsväg och då ska trafik på den ha företräde anser man. Allmänheten har här sina egna idéer, lagstiftningen säger däremot något annat och vid en olycka reglerar man ju såklart vållandefrågan efter Högerregeln.
I fall med högerregelskollisioner så bör det väl egentligen finnas större utrymme för delat vållandeansvar än för ensamt vållandeansvar för den fordonsförare som inte väjt för att ge fordon högerifrån företräde (trots väjningsplikt enligt högerregeln).
Såvitt jag lärt mig så har faktiskt (generellt sett) fordonsföraren som kommit högerifrån gått helt fri från vållandeansvar - i flera fall trots omständigheter som att hen ska ha kört ”bara rakt ut från höger utan att ens bromsa eller överhuvudtaget sänka farten (trots att hen egentligen borde ha kunnat uppmärksamma och vara tillräckligt beredd att stanna upp för fordon vänsterifrån)”. Det måste väl hänga ihop med att man är absolut skyldig att väja för att lämna företräde och fri väg åt fordon högerifrån, vid en vägkorsning där det är högerregeln.
Något anmärkningsvärt var att en snubbe beivrades med trafikböter för brott mot Trafikförordningen och senare även körkortsindragning, med anledning av en påkörningsolycka i en korsning där han blev påkörd av en annan bilist som såvitt han upplevde kom körande bara ”rakt ut från höger utan att ens sänka farten”, men trots att föraren från höger uppgavs ha kört rakt ut från den korsande vägen till höger ”utan att ens sänka farten” så lät polisen tydligen ändå honom få gå fri - utan att ens fråga honom om han hade uppmärksammat bilisten som kom vänsterifrån.
Jag läste om ett intressant fall på ett trafikforum, där en man vid namn Tore Gjems berättade att han blev utdömd av sitt försäkringsbolag som ensam vållande till en trafikolycka i en gatukorsning där en lastbil som kom från höger körde på Tores bil - och lastbilschauffören gick helt fri från vållandeansvar - trots Tores invändning att lastbilschauffören borde ha ansetts som vållande eftersom det var han ”som inte körde (tillräckligt) varsamt”, för han var tydligen ”ouppmärksam” på Tores bil som kom körande vänsterifrån eftersom inte han tittade vänster.
Tore frågade på trafikforumet: ”Men måste man inte titta vänster vid korsningar (där det är högerregeln)?”