Start > Körkortsforum > Underförstådd huvudled

Underförstådd huvudled

Björn He 2022-05-10 13:42 ! Citera #
Det var för en tid sen någon 16-årig pojke som dödades i Frankrike i någon högerregelsolycka i nån vägkorsning, där han cyklade in på korsningen från den korsande vägen till höger och blev överkörd av nån bilist som missade plikten att stanna/väja för att ge fordon från höger företräde och fri väg.
Jag undrar om inte den främsta orsaken till kollisionen var vissa bilisters tendens att köra på en väg med högerregelskorsningar som om de uppfattar (av misstag) att den vägen är en ”huvudled”.
Vissa lär väl peka ut pojkens körsätt som en orsak till kollisionen, för pojken lär väl ha cyklat ut från den korsande vägen till höger utan att uppmärksamma bilisten som närmade sig korsningen från vänster utan någon som helst avsikt för att väja för att ge pojken företräde; om pojken hade noterat att bilisten inte ämnade lämna företräde åt pojken (trots att pojken kom cyklande från höger) så hade pojken kanske bara stannat upp, för att släppa förbi bilisten, som bl.a. jag fick lov att göra i en av korsningarna med Johan Skyttes väg i Långbro, som jag anser är potentiellt trafikfarliga gatukorsningar!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov