Missbedömt

Björn He I går 19:27 ! Citera #
Nisse I går 17:59
Nu är du helt fel ute!
Här har du 3 kap 5 §.
Vad står det i andra stycket?

5 §   Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i tid sänka hastigheten eller stanna.

Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.

Så NEJ! Du får inte köra ut om den andra tragikantern behöver bromsa, då utgör du ett hinder.
Det spelar inte direkt någon roll om jag anses ha rätt att köra in på en landsväg eller inte, skulle jag (av misstag) utgöra ett hinder för någon förare som närmar sig så får den föraren ändå INTE kollidera med mig, utan föraren är skyldig att sänka sin hastighet i god tid om det behövs för att kunna undvika kollision. Om föraren är inom relativt långt avstånd från korsningen där jag kör in på landsvägen så hinner väl föraren normalt uppmärksamma mig i såpass god tid att han hinner sänka hastigheten om det behövs för att inte köra på mig, bara han är tillräckligt bromsberedd.
Om föraren som hindras av mig hinner stanna för mig i tid så är det ju ingen jävla fara, om jag skulle ha kört in på en huvudled och eventuellt tvingat någon som redan färdas på huvudleden att bromsa/sänka farten för mig.

Man behöver väl INTE bötfällas för att ”icke ha iakttagit väjningsplikt” om man skulle köra in på en huvudled samtidigt som en polisbil närmar sig och måste bromsa/sänka farten för att undvika kollision; poliserna i polisbilen kan väl lika gärna bara låta mig fortsätta köra som om det inte vore frågan om trafikbrott?

Som jag sagt nyligen så säger väjningspliktsreglerna endast att en viss trafikant måste väja för att lämna företräde och fri väg för andra trafikanter, då flera trafikanter skär varandras kurser, MEN reglerna talar INTE om att någon trafikant har ”förkörsrätt”, och man har INTE heller rätt till företräde före ex. en som färdas in på en huvudled om inte den fordonsföraren lämnat fri väg trots att han som haft väjningsplikt måste ha gett en som redan befinner sig på huvudleden fri väg. Under såna förutsättningar borde det ju vara okej att, vid infart på landsväg, köra in på landsvägen även om det eventuellt hindrar något fordon som redan befinner sig på landsvägen - förutsatt att fordonet som redan befinner sig där kan undvika trafikolycka, och att undvika trafikolycka är man skyldig att göra i trafiken, oavsett om andra trafikanter haft väjningsplikt eller ej.

För att ha företräde så krävs det att företräde ges (av den som har väjningsplikt); att andra trafikanter måste ge en trafikant företräde betyder INTE att företräde är någon rättighet!!!

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 16:19
8
I dag 14:46
1
I dag 14:45
1
I dag 10:05

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo