Missbedömt

Björn He 2025-04-02 19:27 ! #
Nisse 2025-04-02
Nu är du helt fel ute!
Här har du 3 kap 5 §.
Vad står det i andra stycket?

5 §   Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i tid sänka hastigheten eller stanna.

Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.

Så NEJ! Du får inte köra ut om den andra tragikantern behöver bromsa, då utgör du ett hinder.
Det spelar inte direkt någon roll om jag anses ha rätt att köra in på en landsväg eller inte, skulle jag (av misstag) utgöra ett hinder för någon förare som närmar sig så får den föraren ändå INTE kollidera med mig, utan föraren är skyldig att sänka sin hastighet i god tid om det behövs för att kunna undvika kollision. Om föraren är inom relativt långt avstånd från korsningen där jag kör in på landsvägen så hinner väl föraren normalt uppmärksamma mig i såpass god tid att han hinner sänka hastigheten om det behövs för att inte köra på mig, bara han är tillräckligt bromsberedd.
Om föraren som hindras av mig hinner stanna för mig i tid så är det ju ingen jävla fara, om jag skulle ha kört in på en huvudled och eventuellt tvingat någon som redan färdas på huvudleden att bromsa/sänka farten för mig.

Man behöver väl INTE bötfällas för att ”icke ha iakttagit väjningsplikt” om man skulle köra in på en huvudled samtidigt som en polisbil närmar sig och måste bromsa/sänka farten för att undvika kollision; poliserna i polisbilen kan väl lika gärna bara låta mig fortsätta köra som om det inte vore frågan om trafikbrott?

Som jag sagt nyligen så säger väjningspliktsreglerna endast att en viss trafikant måste väja för att lämna företräde och fri väg för andra trafikanter, då flera trafikanter skär varandras kurser, MEN reglerna talar INTE om att någon trafikant har ”förkörsrätt”, och man har INTE heller rätt till företräde före ex. en som färdas in på en huvudled om inte den fordonsföraren lämnat fri väg trots att han som haft väjningsplikt måste ha gett en som redan befinner sig på huvudleden fri väg. Under såna förutsättningar borde det ju vara okej att, vid infart på landsväg, köra in på landsvägen även om det eventuellt hindrar något fordon som redan befinner sig på landsvägen - förutsatt att fordonet som redan befinner sig där kan undvika trafikolycka, och att undvika trafikolycka är man skyldig att göra i trafiken, oavsett om andra trafikanter haft väjningsplikt eller ej.

För att ha företräde så krävs det att företräde ges (av den som har väjningsplikt); att andra trafikanter måste ge en trafikant företräde betyder INTE att företräde är någon rättighet!!!
Björn He 2025-04-11 21:04 ! #
Nisse 2025-04-02
Nu är du helt fel ute!
Här har du 3 kap 5 §.

5 §   Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i tid sänka hastigheten eller stanna.

Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.

Så NEJ! Du får inte köra ut om den andra tragikantern behöver bromsa, då utgör du ett hinder.
Tycker du eller trafikinspektörerna att det är rätt att krocka med en annan fordonsförare som haft väjningsplikt, om nu den föraren inte lämnar företräde och fri väg innan den fortsätter sin färd utan färdas vidare ändå?! Om inte, då borde det inte vara absolut fel, oavsett om man har väjningsplikt eller ej, att köra in på en huvudled eller landsväg samtidigt som någon fordonsförare närmar sig, oavsett om man skulle hindra den föraren så att den behöver sakta ned för att undvika krock.

Tyvärr har jag, under tiden jag varit bilägare, kolliderat med fordonsförare som haft väjningsplikt mot mig då de inte följt trafikregler som väjningsplikt. Men jag FICK pengar för min bil från motpartsförarens försäkringsbolag.
Björn He 2025-04-12 14:25 ! #
Nisse 2025-04-02
Nu är du helt fel ute!
Här har du 3 kap 5 §.

Händer det inte ganska ofta att körskoleelever gör misstag som att ”missbedöma” vid infart på landsväg och köra in på landsvägen samtidigt som ett fordon som redan färdas på landsvägen närmar sig och då tvingas bromsa eller sänka farten för att inte krocka?
Eller är det på nåt sätt okej att göra ett sånt misstag som körskoleelev men inte som uppkörningsaspirant???

Egentligen är det inte okej alls att göra så ens om man är körelev, skulle man göra det ändå så blir man ansvarig för eventuell olycka.

Tänk om det skulle ha hänt, när jag kör på en landsväg eller liknande huvudled, att en körskoleelev (som övar på landsvägskörning) kör in på huvudleden samtidigt som jag närmar mig, i tron att det är tillräckligt fritt för eleven själv som har väjningsplikt att köra vidare när det kanske inte är det = missbedömning, har jag då verkligen rätt att köra rakt på körskolebilen (med risk för mitt såväl som körelevens liv)?!
Jag tror inte någon körlärare eller uppkörningsinspektör skulle tycka att jag då har rätt att krocka in i något annat fordon, det spelar väl ingen roll om det andra fordonet haft väjningsplikt eller ej - men å andra sidan får denne som har väjningsplikt egentligen inte köra alls exempelvis in på en huvudled på ett sånt sätt att fordon redan inne på huvudleden riskerar att kollidera med denne utan denne som har väjningsplikt måste ha stannat för att lämna företräde och fri väg för all korsande trafik innan denne själv färdas vidare - och jag kan faktiskt rent praktiskt sett krocka in i en annan fordonsförare som haft väjningsplikt men ändå inte gett mig företräde innan den själv kör vidare utan kört vidare ändå; jag behöver faktiskt inte bromsa överhuvudtaget om jag inte anser mig tillräckligt beredd att bromsa för ett eventuellt hinder som inte får förekomma.
Skulle jag då kollidera med den som haft väjningsplikt så blir i regel denne fordonsförare skyldig att ersätta min krockade bil genom sin trafikförsäkring, och det blir extra dyrt om en körskoleelev skulle ha gjort misstaget att ha missat väjningsplikt och orsakat kollision med mig, för då är det i regel körskolans trafikförsäkring som tvingas stå för ersättningsskyldigheten.

Trafikolyckor vållade av så kallade missbedömningar skulle dock ha varit betydligt mindre, närmare noll, om det helst av allt inte hade funnits några trafikfarliga vägkorsningar ute på större eller hårt trafikerade landsvägar; såna landsvägskorsningar är ju potentiellt olycksdrabbade och rent av farliga att köra på.
Vid landsvägskorsningar borde det om möjligt helst vara påbjuden körriktning höger för de fordon som färdas in på landsvägen, med tanke på att det är mycket säkrare att svänga höger in på en sån landsväg än att köra rakt fram eller vänster och då behöva korsa båda körfälten (för trafik i båda körriktningarna); vid högersvängar in på en landsväg borde det dessutom helst anläggas ett så kallas accelerationsfält som ger inkommande fordon en chans att vid infart köra i ett separat infartsfält och accelerera till en viss högre fart en viss sträcka, för att sedan byta körfält, vid körfältsbyte gäller ingen väjningsplikt utan snarare så kallat ömsesidigt hänsynstagande.
Nisse 2025-04-12 16:12 ! #
Björn He 2025-04-11
Tycker du eller trafikinspektörerna att det är rätt att krocka med en annan fordonsförare som haft väjningsplikt, om nu den föraren inte lämnar företräde och fri väg innan den fortsätter sin färd utan färdas vidare ändå?! Om inte, då borde det inte vara absolut fel, oavsett om man har väjningsplikt eller ej, att köra in på en huvudled eller landsväg samtidigt som någon fordonsförare närmar sig, oavsett om man skulle hindra den föraren så att den behöver sakta ned för att undvika krock.

Tyvärr har jag, under tiden jag varit bilägare, kolliderat med fordonsförare som haft väjningsplikt mot mig då de inte följt trafikregler som väjningsplikt. Men jag FICK pengar för min bil från motpartsförarens försäkringsbolag.
Läser du andra stycket?
Fara eller HINDRA

Om den du har väjningsplikt mot måste bromsa så utgör du ett hinder!

Så gör du det på ett körprov så kommer du till 99,9% få underkänt på ett körprov.

Sen får man såklart inte krocka, så självklart kommer den du kör ut framför att bromsa. Kallas även för sunt förnuft.

Kör du på det sätter så vet jag inte om du borde ha körkort!
Björn He 2025-04-12 17:12 ! #
Nisse 2025-04-12
Läser du andra stycket?
Fara eller HINDRA

Så gör du det på ett körprov så kommer du till 99,9% få underkänt på ett körprov.

Sen får man såklart inte krocka, så självklart kommer den du kör ut framför att bromsa. Kallas även för sunt förnuft.

Blir man av med sitt körkort, om man skulle köra in på en huvudled samtidigt som ett polisfordon närmar sig på avstånd och måste bromsa/sänka farten för att inte krocka???
Det behöver väl inte leda till indraget körkort eller ens nåt polisingripande?!
Då är det väl inte absolut förbjudet att köra in på en huvudled, samtidigt som något fordon på huvudleden närmar och eventuellt behöver bromsa, det behöver ju inte vara ett brott mot trafikregler.

Förresten tycker jag man borde rätta sig efter det att väjningspliktsreglerna INTE innebär att man har några rättigheter i trafiken utan man har bara skyldigheter - men jag upplever att uppkörningsinspektörerna inte alltid verkar rätta sig efter det.
När man kör på en huvudled så är det såvitt jag förstått INTE rätt att utgå från att ”Jag som kör på huvudled har rätt till företräde”, att utgå från det kan resultera i att man krockar. För att undvika krock så ska man hellre utgå från att ”Den korsande trafiken måste ge mig företräde MEN jag har inte företräde såvida inte företräde ges”.
Under dessa förutsättningar är det inte tycker jag absolut förbjudet att köra in på en landsväg samtidigt som någon på landsvägen närmar sig, oavsett om den behöver bromsa eller inte då en kör in på landsvägen; oavsett om någon anses ha brutit mot väjningsplikt eller ej så är det INTE rätt att kollidera med den!!!
Björn He 2025-04-12 20:20 ! #
Nisse 2025-04-12
Läser du andra stycket?
Fara eller HINDRA

När jag tittade på protokollet för min kuggade uppkörning i Lidköping så såg jag faktiskt att inspektören INTE hade kryssat i ”brister i kunskap om gällande trafikregler/förmåga att tillämpa gällande trafikregler korrekt” gällande provmomentet infart och körning på landsväg, detta trots att jag dels försökt köra in på landsvägen samtidigt som en lastbil just närmat sig och trots att jag, då jag gjorde ett nytt försök att köra in på landsvägen, av misstag hindrade en bilist som just närmade sig (i säkert 70-80 km/tim) och som behövde bromsa rätt kraftigt för att inte krocka med mig.
I så fall hade ju jag INTE brutit mot trafikregler, och man behöver som jag sagt INTE ha brutit mot väjningspliktsregler (medvetet åtminstone) bara för att man kör in på en landsväg eller liknande huvudled samtidigt som något fordon på huvudleden närmar sig och eventuellt måste bromsa/sakta ned för att undvika krock.

Sen tycker jag det var fel av den där inspektören att ingripa genom att stoppa mig, då jag försökte köra in på landsvägen, bara för att han bedömde det som ”farligt att köra in på landsvägen samtidigt som en lastbil närmar sig”, han sa åt mig ”Hur vet du om lastbilen ämnar stanna för dej?”, och det visar bara hur sjukt jävla efterblivna uppkörningsinspektörer kan vara...
Bara för att den där lastbilen närmade sig så behövde väl inte uppkörningsinspektören ingripa genom att stoppa mig, det gjorde ju inte direkt situationen bättre.
Självklart såg jag den där lastbilen som närmade sig, men den var inom relativt långt avstånd från korsningen där jag var på väg in, så jag hade faktiskt chansen att köra vidare, även om jag kunde ha hindrat lastbilschauffören men han hade väl bara behövt sakta ned/bromsa om nödvändigt för att undvika krock.
Tänk om den där lastbilsföraren skulle ha kört för fort, då borde det väl inte ha spelat någon roll om han skulle ha behövt bromsa/säkna farten för att inte krocka med mig. Jag har ändå hört mycket rykten om att yrkeschaufförer ofta kör för fort, de kör ofta i 90-95 km/tim på stora landsvägar, trots att lastbilar inte får köras så fort. Men detta tänkte kanske inte den där uppkörningsinspektören så mycket på.
(På landsvägen utanför Lidköping får man inte heller köra 90 överhuvudtaget, för hastighetsbegränsningen är faktiskt 80 där. Jag har förresten försökt klaga hos Lidköpings kommun över att den där landsvägskorsningen där jag fick köra upp är en riktig helveteskorsning, och så helvetesfarlig borde inte den korsningen ha varit om man hade byggt en cirkulationsplats där. Hade man haft cirkulationsplats i den där korsningen så skulle faktiskt korsningen ha varit mycket säkrare men de har inte tänkt så mycket på att bygga cirkulationsplats där.)

För övrigt borde jag inte ha varit tvungen att göra uppkörningen i Lidköping, jag hade haft första uppkörningen i Västerås knappt 3 veckor innan och då borde jag ha blivit godkänd så att jag kunde få slippa göra om körprovet. Att nya uppkörningsförsöket blev just i Lidköping berodde väl på slumpen, Lidköping var enda provorten som verkade ha ledig tid som passade mig just då, men nu vet jag av erfarenhet att Lidköping är en riktigt usel stad att ha körprov i och den provstaden är inte att rekommendera. Hade jag varit i Lidköping på nästa försök så skulle jag säkert ha blivit kuggad på tredje försöket med... Men jag var som tur var i Västerås på tredje försöket, och Västerås är en uppkörningsstad jag kan rekommendera.
Nisse 2025-04-12 20:52 ! #
Björn He 2025-04-11

Trafikinspektörerna ska ju se om du kan bland annat reglerna och inte gör som du gör nu, hittar på egna regler.

Regeln är glasklar! Du får inte köra ut om du har väjningsplikt. Gör du det bryter du mot väjningsplikten.

Du säger själv att du krockat där motparten haft väjningsplikt och du fått pengar av deras försäkringsbolag. Varför har du fått det, tror du?
Jo, för att den andre gjorde fel.

Tanken med denna sidan måste väl ändå vara att hjälpa varandra, inte stjälpa eller komma med helt felaktiga hittepåregler.
Björn He 2025-04-12 21:42 ! #
Nisse 2025-04-12
Läser du andra stycket?
Fara eller HINDRA

Jag tycker du borde rätta dig efter det jag säger, och det är INTE påhittade ”egna trafikregler” utan det är faktiskt fakta!

Juridiskt sett får man INTE krocka med en annan trafikant, oavsett om den andra trafikanten haft väjningsplikt eller ej, varför jag inte tycker det spelar så stor roll om man av misstag tvingar andra fordonsförare att bromsa/sakta ned om man exempelvis kör in på en landsväg eller liknande huvudled.
Väjningspliktsreglerna säger ENDAST att vissa trafikanter måste väja för att ge företräde och fri väg till andra trafikanter, då flera trafikanter skär varandras väg - men det är INGEN trafikregel som säger att någon trafikant har rätt att passera före och en trafikant har heller inte för den delen rätt att kollidera med en annan trafikant då trafikanternas kurser skär varandra, oavsett om den andra trafikanten haft väjningsplikt eller ej, och det spelar då ingen roll huruvida den andra trafikanten gjort fel genom att inte ha iakttagit väjningsplikt innan den färdas vidare.
Att andra trafikanter måste ge en trafikant företräde betyder INTE att någon trafikant har rätt till företräde, utan det krävs, för att få ha företräde, att företräde ges!!!
Björn He 2025-04-13 19:53 ! #
Björn He 2025-04-12
När jag tittade på protokollet för min kuggade uppkörning i Lidköping så såg jag faktiskt att inspektören INTE hade kryssat i ”brister i kunskap om gällande trafikregler/förmåga att tillämpa gällande trafikregler korrekt” gällande provmomentet infart och körning på landsväg, detta trots att jag dels försökt köra in på landsvägen samtidigt som en lastbil just närmat sig och trots att jag, då jag gjorde ett nytt försök att köra in på landsvägen, av misstag hindrade en bilist som just närmade sig (i säkert 70-80 km/tim) och som behövde bromsa rätt kraftigt för att inte krocka med mig.
I så fall hade ju jag INTE brutit mot trafikregler, och man behöver som jag sagt INTE ha brutit mot väjningspliktsregler (medvetet åtminstone) bara för att man kör in på en landsväg eller liknande huvudled samtidigt som något fordon på huvudleden närmar sig och eventuellt måste bromsa/sakta ned för att undvika krock.

Sen tycker jag det var fel av den där inspektören att ingripa genom att stoppa mig, då jag försökte köra in på landsvägen, bara för att han bedömde det som ”farligt att köra in på landsvägen samtidigt som en lastbil närmar sig”, han sa åt mig ”Hur vet du om lastbilen ämnar stanna för dej?”, och det visar bara hur sjukt jävla efterblivna uppkörningsinspektörer kan vara...
Bara för att den där lastbilen närmade sig så behövde väl inte uppkörningsinspektören ingripa genom att stoppa mig, det gjorde ju inte direkt situationen bättre.
Självklart såg jag den där lastbilen som närmade sig, men den var inom relativt långt avstånd från korsningen där jag var på väg in, så jag hade faktiskt chansen att köra vidare, även om jag kunde ha hindrat lastbilschauffören men han hade väl bara behövt sakta ned/bromsa om nödvändigt för att undvika krock.
Tänk om den där lastbilsföraren skulle ha kört för fort, då borde det väl inte ha spelat någon roll om han skulle ha behövt bromsa/säkna farten för att inte krocka med mig. Jag har ändå hört mycket rykten om att yrkeschaufförer ofta kör för fort, de kör ofta i 90-95 km/tim på stora landsvägar, trots att lastbilar inte får köras så fort. Men detta tänkte kanske inte den där uppkörningsinspektören så mycket på.
(På landsvägen utanför Lidköping får man inte heller köra 90 överhuvudtaget, för hastighetsbegränsningen är faktiskt 80 där. Jag har förresten försökt klaga hos Lidköpings kommun över att den där landsvägskorsningen där jag fick köra upp är en riktig helveteskorsning, och så helvetesfarlig borde inte den korsningen ha varit om man hade byggt en cirkulationsplats där. Hade man haft cirkulationsplats i den där korsningen så skulle faktiskt korsningen ha varit mycket säkrare men de har inte tänkt så mycket på att bygga cirkulationsplats där.)

För övrigt borde jag inte ha varit tvungen att göra uppkörningen i Lidköping, jag hade haft första uppkörningen i Västerås knappt 3 veckor innan och då borde jag ha blivit godkänd så att jag kunde få slippa göra om körprovet. Att nya uppkörningsförsöket blev just i Lidköping berodde väl på slumpen, Lidköping var enda provorten som verkade ha ledig tid som passade mig just då, men nu vet jag av erfarenhet att Lidköping är en riktigt usel stad att ha körprov i och den provstaden är inte att rekommendera. Hade jag varit i Lidköping på nästa försök så skulle jag säkert ha blivit kuggad på tredje försöket med... Men jag var som tur var i Västerås på tredje försöket, och Västerås är en uppkörningsstad jag kan rekommendera.
Nisse, läs det här inlägget så vet du nog varför jag säger att det inte behöver vara fel att köra in på en huvudled samtidigt som andra fordon närmar sig, även om de skulle tvingas bromsa...

Sen tycker jag personligen att inspektören i Lidköping gick för långt som ingrep genom att stoppa mig då jag försökte köra in på landsvägen samtidigt som en lastbil närmade sig...
Att inspektören ingrep gjorde inte direkt situationen bättre för mig, utan situationen kunde tvärtom ha blivit mycket sämre.
Med tanke på att landsvägen var farligt hårt trafikerad så hade man nästan ingen chans alls att köra in på landsvägen utan att hindra någon på landsvägen, uppfattade jag situationen åtminstone; i en trafiksituation som denna borde det tycker jag vara okej att köra in på landsvägen så fort det finns en lagom stor lucka, som jag ansåg att det fanns, det spelar då ingen roll tycker jag om jag skulle utgöra eventuellt hinder för någon som närmar sig så den behöver sänka farten; den som närmar sig samtidigt som jag kör in får helt enkelt då anpassa sig genom att sänka farten i god tid så den kan undvika krock då jag kommer inkörande, detta handlar om gemensamt samspel i trafiken.
Tänk om jag inte hade gjort som jag försökte göra nu, då hade väl jag riskerat att bli stillastående vid infarten till den där farligt hårt trafikerade landsvägen hur länge som helst utan någon möjlighet att komma vidare därifrån?!

Sen har fordonsförare som kör på ex. en huvudled ändå juridiskt sett ingen rätt att krocka med mig, det spelar ingen roll om jag skulle ha brutit mot väjningsplikten (medvetet) eller icke; enligt grundregel nummer 1 har man (generellt sett) aldrig några rättigheter i trafiken utan man har bara skyldigheter.
Sen enligt väjningspliktsreglerna så är det endast vissa trafikanter som måste väja för att ge andra trafikanter fri väg och företräde då flera trafikanter skär varandras väg, men det är INGEN som har ”förkörsrätt” och att en annan trafikant måste ge en trafikant företräde och fri väg betyder heller INTE att en trafikant har rätt till företräde (och trafiklärarna säger t.o.m. själva att det är ”farligt” att uppfatta/utgå från uppfattningen ”Jag har rätt att ta företräde före de andra fordonsförarna eftersom jag kör på en huvudled”), för att få ha företräde så krävs att företräde ges.
Hade inspektören i Lidköping förstått lite bättre och rättat sig efter detta så hade jag kanske inte behövt bli kuggad, jag tycker inte det hjälpte att han kuggade mig, delvis på grund av påstådda brister vid provmomentet landsvägskörning; att jag blev kuggad och tvingad att göra ett nytt körkortsprov för att kunna få mitt körkort gjorde väl inte att jag blev en ”bättre eller mer säker fordonsförare”.

Plus att man behöver inte bli av med sitt körkort bara för att man kört in på en landsväg på ett sätt som tvingat någon på landsvägen att bromsa /sänka farten för att undvika krock; om jag skulle köra in på en landsväg samtidigt som en polisbil närmar sig och måste sänka farten för mig, kan polisen då verkligen stoppa mig och bötfälla mig för att ”inte iakttagit väjningsplikt vid infart på huvudled”??? Jag tror inte på det.
Nisse 2025-04-13 21:30 ! #
Björn He 2025-04-13
Nisse, läs det här inlägget så vet du nog varför jag säger att det inte behöver vara fel att köra in på en huvudled samtidigt som andra fordon närmar sig, även om de skulle tvingas bromsa...

Sen tycker jag personligen att inspektören i Lidköping gick för långt som ingrep genom att stoppa mig då jag försökte köra in på landsvägen samtidigt som en lastbil närmade sig...
Att inspektören ingrep gjorde inte direkt situationen bättre för mig, utan situationen kunde tvärtom ha blivit mycket sämre.
Med tanke på att landsvägen var farligt hårt trafikerad så hade man nästan ingen chans alls att köra in på landsvägen utan att hindra någon på landsvägen, uppfattade jag situationen åtminstone; i en trafiksituation som denna borde det tycker jag vara okej att köra in på landsvägen så fort det finns en lagom stor lucka, som jag ansåg att det fanns, det spelar då ingen roll tycker jag om jag skulle utgöra eventuellt hinder för någon som närmar sig så den behöver sänka farten; den som närmar sig samtidigt som jag kör in får helt enkelt då anpassa sig genom att sänka farten i god tid så den kan undvika krock då jag kommer inkörande, detta handlar om gemensamt samspel i trafiken.
Tänk om jag inte hade gjort som jag försökte göra nu, då hade väl jag riskerat att bli stillastående vid infarten till den där farligt hårt trafikerade landsvägen hur länge som helst utan någon möjlighet att komma vidare därifrån?!

Sen har fordonsförare som kör på ex. en huvudled ändå juridiskt sett ingen rätt att krocka med mig, det spelar ingen roll om jag skulle ha brutit mot väjningsplikten (medvetet) eller icke; enligt grundregel nummer 1 har man (generellt sett) aldrig några rättigheter i trafiken utan man har bara skyldigheter.
Sen enligt väjningspliktsreglerna så är det endast vissa trafikanter som måste väja för att ge andra trafikanter fri väg och företräde då flera trafikanter skär varandras väg, men det är INGEN som har ”förkörsrätt” och att en annan trafikant måste ge en trafikant företräde och fri väg betyder heller INTE att en trafikant har rätt till företräde (och trafiklärarna säger t.o.m. själva att det är ”farligt” att uppfatta/utgå från uppfattningen ”Jag har rätt att ta företräde före de andra fordonsförarna eftersom jag kör på en huvudled”), för att få ha företräde så krävs att företräde ges.
Hade inspektören i Lidköping förstått lite bättre och rättat sig efter detta så hade jag kanske inte behövt bli kuggad, jag tycker inte det hjälpte att han kuggade mig, delvis på grund av påstådda brister vid provmomentet landsvägskörning; att jag blev kuggad och tvingad att göra ett nytt körkortsprov för att kunna få mitt körkort gjorde väl inte att jag blev en ”bättre eller mer säker fordonsförare”.

Plus att man behöver inte bli av med sitt körkort bara för att man kört in på en landsväg på ett sätt som tvingat någon på landsvägen att bromsa /sänka farten för att undvika krock; om jag skulle köra in på en landsväg samtidigt som en polisbil närmar sig och måste sänka farten för mig, kan polisen då verkligen stoppa mig och bötfälla mig för att ”inte iakttagit väjningsplikt vid infart på huvudled”??? Jag tror inte på det.
Du pratar om att väjningsplikt bara gäller när fordonen skär varandras kurser. Var i Trafikförfattningen hittar du det? Vad jag vet så står det bara när det gäller högerregeln.

Du kan få böter om en polisbil måste bromsa, du har då inte iakttagit väjningsplikt. Sen om de väljer att ge dig det är en annan sak. De kanske har ett pågående uppdrag de är på väg till.

Bara för att trafikregler inte stod med på ditt protokoll, betyder det inte att det är okej. Du klagar ju hej vilt på alla fel inspektören gjorde, men det felet missade du...

Trafikskolebilar har dubbelkommando, så då bör läraren bromsa om eleven kör ut på ett farligt sätt. Precis som inspektören gjorde på ditt prov.
Att köra ut framför en lastbil är absolut inget att rekommendera, säg att den är lastad med 60 ton, den har en mycket längre bromssträcka och för att få upp farten igen går det åt massor med extra bränsle.

Du har helt rätt att en trafikant ska göra vad den kan för att undvika en trafikolycka, men det betyder inte att man får bryta mot trafikreglerna för det.
Har du väjningsplikt så ska du göra som jag skrivit innan i regeln om väjningsplikt.

De enda man ska ge fri väg för är utryckningsfordon som med ljus eller godkänd ljudsignal påkallar fri väg.

Med ditt resonemang om var man borde köra upp eller ej så borde det också då finnas vilkor på körkortet, du får bara köra i Västerås, eller att du får ej köra i Lidköping.
Kan du köra bil på ett trafiksäkert sätt, ska du kunna köra överallt.

Av det du skriver från dina underkända prov, så tycker jag inspektörerna du haft gjort helt rätt som underkänt dina körningar. De fel du beskriver kanske inte innebär indraget körkort, men böter. Men många böter ger indraget körkort. Och på en uppkörning så blir bötesbeloppet en ny uppkörning.

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 12:31
1
I dag 04:07

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortsfrågor