Start > Körkortsforum > Missbedömt

Missbedömt

Gäst 2022-03-19 19:26 ! Citera #
Har det hänt er att ni missbedömt hastighet eller avstånd på en bil när ni ska ut på en väg och det har visat sig att ni borde ha väntat då luckan var för liten?
Gäst 2022-03-20 15:51 ! Citera #
Tänk inte så, då kommer du köra omkring med dåligt samvete varje dag. Man brukar säga att ”det finns alltid en lucka”.

Tvingar du någon att tvärnita har du gjort fel, om inte - inga problem. Se bara till att gasa upp farten så flyter trafiken på fint.
Gäst 2022-04-09 18:15 ! Citera #
Gäst 2022-03-20
Tänk inte så, då kommer du köra omkring med dåligt samvete varje dag. Man brukar säga att ”det finns alltid en lucka”.

Tvingar du någon att tvärnita har du gjort fel, om inte - inga problem. Se bara till att gasa upp farten så flyter trafiken på fint.
Så du menar att de inte riktigt gör något om de behöver bromsa in lite?
Gäst 2022-04-09 22:34 ! Citera #
Gäst 2022-04-09
Så du menar att de inte riktigt gör något om de behöver bromsa in lite?
Nej! Du får aldrig köra ut så att någon annan måste bromsa eller flytta på sig!
Gäst 2022-04-09 23:21 ! Citera #
Gäst 2022-04-09
Nej! Du får aldrig köra ut så att någon annan måste bromsa eller flytta på sig!
Det lät lite som det på det förra inlägget.
Gäst 2022-04-10 11:10 ! Citera #
Då tillämpar du inte väjningsplikt, om du däremot missbedömt och råkat köra ut framför andra, se till att gasa på allt vad bilen har att ge
Gäst 2022-04-10 12:12 ! Citera #
Gäst 2022-04-10
Då tillämpar du inte väjningsplikt, om du däremot missbedömt och råkat köra ut framför andra, se till att gasa på allt vad bilen har att ge
Okej då förstår jag vad du mena.
Björn He 2022-04-13 14:53 ! Citera #
Gäst 2022-03-19
Har det hänt er att ni missbedömt hastighet eller avstånd på en bil när ni ska ut på en väg och det har visat sig att ni borde ha väntat då luckan var för liten?
När jag var 19 år gammal (och hade haft körkort i omkring ett och ett halvt år) så gjorde jag något misstag på en landsväg.
När jag körde på länsväg 259 mellan Huddinge och Haninge så svängde jag av länsvägen vid en landsvägskorsning, bara för att ”övningsköra” lite på landsvägen, och under ”övandet” på infart på landsväg så körde jag in på länsvägen utan att lämna företräde företräde och fri väg för någon lastbil som närmade sig i omkring 80 km/tim, det var tydligen inte så lätt att se lastbilen eftersom landsvägskorsningen var i en ”böjning” med begränsade siktförhållanden, och just när jag bedömde att jag kunde köra vidare från stopplikten vid infarten på länsvägen så kom bara helt plötsligt lastbilen körande emot landsvägskorsningen, och lastbilschauffören tvingades då förstås bromsa kraftigt att undvika risk för att köra på min bil bakifrån.

Lyckligtvis gjorde ju inte jag det där misstaget på uppkörningen, för hade jag gjort det så hade jag förstås garanterat blivit kuggad. Och hade körkortsinspektörerna haft befogenhet att inspektera körningen även hos förare som redan har körkort så hade de säkert fråntagit mig körkortet, om nu nån inspektör varit med mig i bilen.

Dock så gjorde väl lastbilschauffören helt rätt, när han bromsade kraftigt för att undvika påkörning på min bil. På trafikskolan borde man väl få lära sig att man måste iaktta särskild omsorg och varsamhet för att undvika trafikolycka ÄVEN i en trafiksituation där andra trafikanter har väjningsplikt; att en trafikant som har väjningsplikt inte följer regler innebär väl inte att någon har rätt att kollidera med trafikanten. Det är väl så trafiklärarna menar när de säger som de brukar säga: ”I trafiken har man ALDRIG några rättigheter, utan man har bara skyldigheter”.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest