Start > Körkortsforum > Köra bakom lastbil

Köra bakom lastbil

hbg 2022-01-28 23:29 ! Citera #
Om det är så att man på sin uppkörning hamnar bakom en lastbil, är det upp till mig själv att välja om jag vill köra om, eller är det den som bedömer min uppkörning som säger till att man ska göra en omkörning.
Och om det är så att jag själv ska avgöra omkörningen behöver jag då göra bedömaren medveten om att jag tänker köra om eller ska jag jag bara göra det?

Tack för svar :)
Solklart 2022-01-29 01:22 ! Citera #
Ingen kommer att instruera dig i vad du ska göra mer än att svänga hö eller vä. Allt annat är upp till dig då själva uppkörningen är att testa hur självständigt du kör i trafiken. Duh...
Gäst 2022-01-29 01:23 ! Citera #
Självklart ska du bara göra det. Du ska inte sitta o säga exakt allt du tänker göra, bara gör det och visa att du klarar det. Du ska i princip lotsas som att du kör ensam.....
Gäst 2022-01-29 20:35 ! Citera #
Kör inte bakom en lastbil för att medvetet hänga kvar där om denne kör under hastighetsgränsen eftersom förarprövaren vill se att du kan komma upp i den hastighet som gäller, på motorväg dvs. Vissa har jag hört har kuggat för att dom svansat efter lastbilen framför på motorvägen för att dom egentligen är obekväma med hastigheten som gäller (110 tex). Följ rytmen, kan du köra om säkert så gör det, häng alltså inte efter en lastbil som kör långsammare. Glöm inte avståndet.
Gäst 2022-01-29 20:56 ! Citera #
En inspektör vill gärna att du kör om, för det är något som dom har med i sin bedömning. Självklart ska du inte köra om när det inte är lämpligt eller om du tex ska svänga av om motorvägen om 400m ..
hbg 2022-01-30 00:16 ! Citera #
Tack så mycket för svar!
Talle 2024-02-13 11:11 ! Citera #
Min dotter körde upp och fick underkänd för att hon körde bakom en lastbil, det är trafikfarligt sa gubben för det stänker så mycket och då fick jag ingripa med att säga att hon ska köra om
Men men det är bara att nöta på
Gäst 2024-02-14 23:00 ! Citera #
Talle 2024-02-13
Min dotter körde upp och fick underkänd för att hon körde bakom en lastbil, det är trafikfarligt sa gubben för det stänker så mycket och då fick jag ingripa med att säga att hon ska köra om
Men men det är bara att nöta på
Minst 3 sekunders avstånd till framförvarande fordon och är det halt så behöver avståndet vara ännu längre..
kör om eller öka avståndet
Nicke 2024-02-16 00:01 ! Citera #
Gäst 2024-02-14
Minst 3 sekunders avstånd till framförvarande fordon och är det halt så behöver avståndet vara ännu längre..
kör om eller öka avståndet
Stämmer inte! Det är tre billängder och inte tre sekunder. Spelar ingen roll heller om det är halt eller inte för det tar bilen framför lika lång tid att stanna som det tar för dig själv

Du kanske inte ska komma hit och ge tips om du inte är kompetent nog
H 2024-02-16 00:20 ! Citera #
3 billängder? Det är typ 15 meter, vad har du rökt? Lycka till att undvika något överhuvudtaget på 3 billängder i 100km/h.

Nej du. Du får nog ta en funderare själv om vem som har rätt/fel kunskap.

Kolla över reaktionstiden och hur länge det tar att stanna så ser du att 3 sekunder är betydligt mer rimligt än ditt påstående.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest