Start > Körkortsforum > Blända av helljus när?

Blända av helljus när?

Gäst 2016-03-11 22:47 ! Citera #
Gäst 2016-03-09
Jag bländar av så fort min nos på min bil möter den mötande bilens nos..
Annars tycker jag att det blir för sent, du hinner ju färdas några meter med bara halvljus om du sätter igång helljuset först efter att du har passerat..
Blända på måste du väl ändå mena?
Gäst 2016-03-12 09:45 ! Citera #
Gäst 2016-03-11
Blända på måste du väl ändå mena?
Stämmer, skrev lite snabbt där tror jag..

Jag sätter helljus när våra nosar möts :D
Gäst 2016-10-31 21:01 ! Citera #
Seglarkungen 2011-03-03
Om det inte är 15 min så hur mycket är det? Är det en fråga som någon har fått på sitt teoriprov?
Vart tror ni man kan läsa om sånt, inte i körkortsboken va?
Det tar cirka 30 sekunder för ögonen att vänja sig vid mörker. De är också individuella. Så om man blundar med ena ögat tar det 0 sek????
Gäst 2016-10-31 21:02 ! Citera #
Seglarkungen 2011-03-03
Om det inte är 15 min så hur mycket är det? Är det en fråga som någon har fått på sitt teoriprov?
Vart tror ni man kan läsa om sånt, inte i körkortsboken va?
30 sekunder tar det att vänja ögonen vid mörker. De är också individuella
yo 2017-12-01 18:35 ! Citera #
4
Vrollen 2024-02-19 14:33 ! Citera #
4an
Björn He 2024-02-20 02:34 ! Citera #
Helljus ska enligt lag vara släckt så fort man närmar sig ett mötande fordon eller annars ett tåg eller en farkost, eller närmar sig ett framförvarande fordon och är inom sånt kort avstånd att föraren av det andra fordonet, tåget eller farkosten kan bländas.
Jag körde själv i mörker några gånger som bilägare då jag köpte bil ganska sent på eftermiddagen eller kvällen då det var mörkt, då körde jag med helljus UTAN helljusläget inställt för att vara ärlig, alltså istället för att ställa in helljusläget så bara höll jag in spaken för vindrutetorkaren (med ett par fingrar), för att hålla helljuset tänt, och det anser jag är det säkraste sättet att köra med helljus, inte minst för att det då är enklast att släcka helljuset så snabbt som möjligt om nödvändigt för att undvika bländning av mötande eller framförvarande fordonsförare; för att tillfälligt stänga av helljuset så behöver man ju då bara ”släppa” spaken, och när det åter är tillräckligt fritt framför så kan man hålla in spaken igen för att tända upp helljuset igen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov