Start > Körkortsforum > Blända av helljus när?

Blända av helljus när?

maria 2009-02-08 17:19 ! Citera #
Hur fungerar reglerna med helljus, vet att man ska blända av vid bilmöte men inte vid fotgängarmöte, nån som har lust att förtydliga vad som gäller i andra situationer med andra fordon, har uppkörningen snart :)
Gäst 2009-02-09 15:42 ! Citera #
Helljusförbud:

* när du möter annat fordon
* möte med tåg, spårvagn etc.
* när du kör bakom annat fordon
* när det är tillräckligt ljust ute
Pompadour 2009-03-29 22:06 ! Citera #
En bra tumregel brukar vara att blända av till halvljus när ens helljus reflekteras i någons bil, det är då det stör.
Gäst 2009-11-08 15:32 ! Citera #
När du möter en annan bil i mörker kan du tänka att ni bländar varandra när era ljus möts/riktas mot varandra och du ska därför blända av precis innan detta sker. Blir man bländad har jag hört att synen försämras i ca 15 minuter, bara för att poängtera hur viktigt det är att blända ner. men kom också ihåg att av säkerhetsskäl sätta igång helljuset igen precis innan bilen passerat (och ni inte längre kan blända varandra)då det blir ett mörkt fält precis bakom den mötande bilen annars och du inte har koll på vägen för en kort stund.
iiaa 2009-11-13 13:06 ! Citera #
Du ska också tänka på att blända av när du kör bredvid en annan väg (typ en motorväg om du kör på en landsväg bredvid) eftersom du annars riskerar att blända förarna på den andra vägen!
Om du kommer till en kurva så kan du ha kvar helljuset lite längre eftersom det lyser framåt och därför inte stör den mötande bilen. Men så fort antingen den mötande bilen eller du svänger i kurvan så ni hamnar mittemot varandra måste du självklart blända av!
.. 2011-03-02 21:00 ! Citera #
Ellen
när du möter en annan bil i mörker kan du tänka att ni bländar varandra när era ljus möts/riktas mot varandra och du ska därför blända av precis innan detta sker. Blir man bländad har jag hört att synen försämras i ca 15 minuter, bara för att poängtera hur viktigt det är att blända ner. men kom också ihåg att av säkerhetsskäl sätta igång helljuset igen precis innan bilen passerat (och ni inte längre kan blända varandra)då det blir ett mörkt fält precis bakom den mötande bilen annars och du inte har koll på vägen för en kort stund.


Fel det tar verkligen inte 15 minuter. Svarade det på provet och fick fel. Skriv inte det om du inte kan.
Seglarkungen 2011-03-03 22:51 ! Citera #
Om det inte är 15 min så hur mycket är det? Är det en fråga som någon har fått på sitt teoriprov?
Vart tror ni man kan läsa om sånt, inte i körkortsboken va?
man 2011-03-05 10:31 ! Citera #
Cirka 1 minut
Göran 2011-03-31 19:31 ! Citera #
Blända av antingen när du nästan känner dig bländad eller när den mötande bländar av, det är en signal att han/hon känner sig bländad.
Eric 2013-02-05 12:41 ! Citera #
Du kör under mörker. När är risken störst för att råka ut för en allvarlig situation?
Alternativ 1
När jag kommer till en vänsterkurva där mitt helljus lyser ut i terrängen.
Alternativ 2
När jag kommer ifatt en bil som har dimbakljuset tänt.
Alternativ 3
När jag kommer till tättbebyggt område där det finns gatubelysning.
Alternativ 4
När jag möter en bil vars vänstra halvljus är ur funktion.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov