Jag gör på följande sätt vid mörkerkörning (och blivit lärd så).
Så fort jag upptäcker en mötande, förbereder jag mig för att blända av.
Möter jag tex en buss eller lastbil som har positionsljus på taket, bländar jag av så fort jag ser dom.
Vid vanligt möte, bländar jag av när hela vägen är belyst av våra ljus. Om nu inte personen redan signalerar bländning. Svårt att förklara, men med en del mörkerkörning så har jag lärt mig att hitta de exakta tillfällena då avbländning bör ske.
Blir jag bländad, blinkar jag med helljuset. På min bil drar jag spaken åt andra hållet, för att blinka med det.
Efter mötet, så sätter jag på ljuset precis när efter mötet. Det brukar i regel bli när min nos möter bilens bakdel. Har dock hört av en polis att man ska blända av exakt efter att lamporna har möts. Detta känns dock för tidigt.
Jag bländar av så fort min nos på min bil möter den mötande bilens nos..
Annars tycker jag att det blir för sent, du hinner ju färdas några meter med bara halvljus om du sätter igång helljuset först efter att du har passerat..