Start > Körkortsforum > Blinkers vid filbyte på motorv…

Blinkers vid filbyte på motorväg

kudo 2010-07-25 20:31 ! Citera #
Om jag har förstått allting rätt så ska man ha kollat i speglarna, döda vinkeln och gjort klart för sig att filbytet kan genomföras innan man sätter på blinkers. Detta medför dock att trafikanterna inte vet att du ska växla fil, och kanske därför aldrig släpper in dig för ett filbyte. Så vad gäller? Det som jag har hört är att man får använda blinkers i förväg om:
1. Man har en spärrlinje på den sida man vill till
2. Man har en bil jämsides bredvid sig.

... men inte i några andra fall.

Stämmer detta?
Gäst 2010-07-27 00:36 ! Citera #
Enda gången jag kommer på då du bör ha blinkers innan du kan köra in är väl när du är på ett accelerationsfält och ska in i den ”vanliga filen”, annars kanske bilarna inte väjjar för dig
Gäst 2010-07-27 20:35 ! Citera #
Du ska använda blinkers när du byter fil på motorvägen och du ska kolla i backspegeln, blinka och sen kolla i döda vinkeln och byt fil. Detta för att om du gör som vanligt att kolla i backspegeln, döda vinkeln, blinka och kör så hinner det hända saker mellan du har kollat i döda vinkeln och verkligen byter fil och då kan du helt enkelt få ett fordon där du inte räknar med det.
Gäst 2016-01-20 16:34 ! Citera #
En fråga: Om en blinkande lastbil/paketbil i vänster-innerfilen ska till mittfilen, där jag kommer med samma eller högre hastighet nästan bakom - då ska jag alltså lita på att lastbilen/paketbilen låter mig att köra förbi innan han byter fil?
Gäst 2016-01-20 17:06 ! Citera #
Gäst 2016-01-20
En fråga: Om en blinkande lastbil/paketbil i vänster-innerfilen ska till mittfilen, där jag kommer med samma eller högre hastighet nästan bakom - då ska jag alltså lita på att lastbilen/paketbilen låter mig att köra förbi innan han byter fil?
Du kan väl aldrig lita helt på att folk gör som du tror att dom kommer göra.
Men om du kommer med högre fart än lastbilen och är nästan bakom, så är det inte säkert att han ser dig då du kan befinna dig i lastbilens döda vinkel.. Så uppmärksamhet är det som gäller, och ser du att han är på väg att köra in så sänk farten och låt han svänga in än att chansa och tro att han har sett dig.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest