Start > Körkortsforum > Uppkörning Farsta HJÄLP MIG SN…

Uppkörning Farsta HJÄLP MIG SNÄLLA

Help 2021-12-02 18:29 ! Citera #
Hej!!!

Jag har uppkörning i Farsta nästa vecka och behöver er hjälp.

För det första har jag sett att det ska snöa rejält hela veckan och antagligen under min uppkörning också. Hur ska man tänka då? Hur långsamt ska man köra? För man kan ju bli kuggad på att köra för långsamt? Men man ska ju inte heller köra så snabbt som hastighetsbegränsningen för då kör man väll för snabbt? Men även fast det inte snöar kan det ju vara halt på vägarna men undrar i vilken hastighet man bör hålla sig på i tex en 50-väg?? För vill verkligen ta körkortet men vore segt att kugga pga vädret!!

Min andra fråga är att jag ska hyra bil av trafikverket, en automat. Hur känns den? Vad är det för typ av bil (ni som kört)? Finns det backkameror? Är den lätt att styra eller trög, hur är bromsningen? Känns den stor? Hur ser parkeringsbromsen ut? Är så orolig för om jag kommer kunna bilen eller inte.....

Snälla snälla snälla hjälp!!!!!!
Gäst 2021-12-02 18:44 ! Citera #
Enligt Trafikverkets hemsida så får du i Farsta köra upp antingen i en Volvo v60 diesel automat eller Skoda Superb diesel automat. Har själv kört upp med en Skoda Superb och ja, den är stor men försök inte fokusera så mycket på det. Jag vill minnas att den har backkamera. Stirra inte i den för mycket vid en backning dock, även om det är tillåtet, då du ändå ska kunna utföra en backning runt hörn/fick/backparkering utan den. Titta runt mycket, glöm inte spegelrutinerna och vänd även på huvudet. Gör du inte det, kan du kuggas. Dom har förresten överseende med att man troligen sitter i en bilmodell man troligen aldrig tidigare kört.

Ang körning i snö: https://uppkorningblog.com/2017/01/14/vinterkorning/

Mycket bra sida för en som håller på att ta körkortet. I princip allt man behöver veta och funderar över står där.
Gäst 2021-12-02 20:12 ! Citera #
Hej!!
Gjorde min uppkörning i snö idag! Var kanske ca 10 cm snö ute idag och -5 grader.
Innan min uppkörning läste jag lite om halkkörning i körkortsboken, så det är ett tips! Sen frågade jag även om råd från lärare och vänner och det jag fick med mig var att bromsa i god tid (planera tidigt). Speciellt i korsningar och rondeller då det kan vara halt just där. Håll dessutom längre avstånd till bilarna framför. Ta det lugnt i kurvor, gör inga hastiga svängar. Gällande hastighet är jag lite osäker men jag körde ungefär 3-4 km/h under hastighetsbegränsning och det sa trafikinspektören ingenting om så antar att det var lugnt. :)
Help 2021-12-02 21:26 ! Citera #
Ohh tack så jätte jätte mycket för era svar!! Betyder verkligen jätte mycket <3 Då ska jag se till att plugga lite i boken osv! Kan ge update om en vecka om jag klarade det eller inte ;)
Gäst 2021-12-03 16:09 ! Citera #
Det låter bra! Önskar dig lycka till!! :lol:
Gästen 2021-12-07 22:14 ! Citera #
En av mina lärare sa att snöstorm och snorhalt är bästa uppkörningsvädret pga man ofta måste köra så himla försiktigt = körningen går långsammare = större chans att lyckas. Soligt, torrt och fint väder menade han på var det värsta uppkörningsvädret, för då är massvis med folk och cyklister ute etc. Osäker om han skämtade, men han kan nog ha en poäng ;)
Gäst 2021-12-08 21:30 ! Citera #
Det går inte att säga exakt hur fort eller hur sakta du ska köra, för man behöver anpassa sin hastighet till väglaget som råder just där och då.
Tant 2021-12-09 08:23 ! Citera #
Körde upp ”lite spontant” i Farsta igår. Hittade en återbudstid och provade då både körlärare och handledare tycker jag är redo. Jättespännande upplevelse och jag kuggade big time :). Efter säkerhetskontrollen (endast tvätta vindrutor fram/bak och ställa in stol/speglar) fick jag nån form av blackout pga nervositet och körde som om det var första gången i en bil. Var helt oförberedd på att jag skulle reagera så starkt på situationen, så kuggningen var 100% rättvis. Vet (nåja, tror...) att min normala körförmåga borde varit godkänd, så nu måste jag till nästa försök hitta en metod att hålla nerverna i styr så att jag kan visa att jag kan... Skam den som ger sig :)
Gäst 2021-12-09 09:59 ! Citera #
Tänk som att du kör med en annan lärare, försök glöm att du gör prov, förbredd dig mentalt. du kommer lyckas... :)
Bilförare? 2021-12-09 16:24 ! Citera #
Hej!!!!

Åh vad tråkigt att du kuggade, men som sagt körde jag upp idag som ni vet och JAG KLARADE DET!!!!

Det känns som en dröm, går runt och ler hela tiden är heeeeeeeeeelt chockad!! Körde upp med den bästa bästa bästa läraren någonsin som hette Nash tror jag, han var så himla skön. Första gången körde jag upp med en kvinna och kvinnorna är så mycket hårdare har jag hört, men vet inte. MEN OMG är såååååå glad woooohooooooo!!!! JAG HAR KÖÖÖÖRKOOOORT

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov