Start > Körkortsforum > Kuggade uppkörning i Farsta

Kuggade uppkörning i Farsta

Gäst 2024-03-01 19:08 ! Citera #
Kuggade min uppkörning i Farsta imorse. Det var min 8-e försök att ta körkort, dock första gång i Farsta. Körde automat bil Volvo ... hybrid, fyrhjulsdriven, 1 år gammal Trafilverkets bil. Jag är inte van att köra så stora bil, när jag satt mig i bilen då kändes det som om jag satt på andra våningen på dubbeldäckare; svårt att känna bilens dimensioner, dvs var bilen har början och slut. Närjag backade från parkeringen där på Trafikverket, var nära att kollidera med bilen parkerade bredvid; nästa gång skall jag bara backa rakt utan att svänga tills bilen kört ut. Uppkörningsrutten var inte så svår, från Farsta till Enskede fram och tillbacka. Kan inte hitta hastighetsmätare från början, då det gapar bara svart skärm; kör på känslan; upptäcker efter stund hastighetstmätare på vänster sidan av skärmen, hastighet var skriven med pyttesmå siffror. När jag kom på motorvägen blev jag osäcker om bilen har fått plats i körfilen, var tvungen att titta i sidospeglana, det var faktiskt i körfilen, men då bilen har vinglat. Tar vänster fil istället för höger, höger fil var till Enskede; får påminnelse att jag skulle till Enskede, byter fil. Kommer in i samhället och får uppgift att svänga från allen åt vänster till en sidogatan, en smal villogata, där får jag uppgift att vända bilen. Det finns bara ett sätt att vändabilen: backa runt hörnet, så man kommer inte undan. Backar runt hörnet och får en uppgift att åka rakt igenom allen och svänga åt höger vid första gatukorsningen. Missar gatukorsningen, då jag bedömde att det var en uppfart. Svänger i närsta korsningen och när jag skulle svänga så bromsar inspektören, hen sade att hen vill att jag skulle sänka hastighet (jag hade hastighet runt 22 km) när Jag svänger åt höger. Och det verkar att det var en utfart med en hög kant. Kör på gatan, på höger sidan parkerade bilar, kör med hastighet 22-25 km/h, får påminnelse att det var 40 km gatan. Men Jag visste att det VAR 40 km!!! Skulle man inte köra försiktigt när man passerar PARKERADE bilar!
Tillbaka till Farsta: får uppgift att backa runt hörnet men se till att blien befinner sig på rätt sidan av gatan. Försöker backa med den klumpiga bilen; går inte att sikta via backrutan, då är den oändigt långt borta; rullar ner vänster sidospegeln, först vinglar, men avslutar med en fin backning. Kommer till Trafilverket och får besked att jag inte blev godkänd bl.a. att jag vinglat med bilen, glömde återställa vänster sidospegel efter backning. Från protokolet framgår att jag blev inte godkänd i röda rutan:Trafiksäkerhet och beteende.
Din körning visar brister i att: Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp;
Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister att :
- visa god uppmärksamhet
- sampspela med andra trafikanter
- anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder.
Brister har vista sig i följande situationer:
- Backning;(Jag antar att själva abckning var ok, då jag kollade läget runt omkring, döda vinklar, fram i rutan och backspegeln; så Jag antar att det var sidospegeln som jag har glömt att justera tillbacka).
- Gatukorsning (den höga kanten )
- Körfält;
Min frågan är hur samspelar man med andra trafikanter, då det återkommer jämt i protokollet. Jag har blinkat. Har jag blinkat för tidigt eller för sent? Tittade på dagisbarn som gick över gatan med sina dagisfröken. Hur kan jag bli bätte på att samspela?
Men Jag hoppas att när Jag sätter mig nästa gång i den klumpiga Trafilverkets Volvo att det går bättre. Då de tar tid att vänja sig med den nya bilen, för vissa 5 min för andra 45 min.

- anpassa omständighterena efter de omständighterna som råder
- npassa hastighetetn efter de omständightere som råder
Detta får konsekvenser
Gäst 2024-03-06 11:42 ! Citera #
Kuggade uppkörning igen, min 9-e uppkörning; denna gång i Farsta igen. Går från Trafikverket till bilen, börjar känna mig nervös, klipper efter luft. Sätter mig i bilen, Volvo X C60, hybridbil; denna gång kändes bilen inte så stor som före gången, jag börjar faktisk gilla den här bilen; fixar körställning. Får instruktion bl.a. hur man reglerar temperatur i bilen om instruktören ber mig att fixa temperaturen under färd. Kör åt höger med vänster sväng till Nynäshamn; kör på motorväg ; kommer inte ihåg var jag svängde; körde oxå på motorväg mot Stockholm, tog avfart mot Älvsjö, kör landsväg; inspektören pekar på ett svart hus på vänster sida, gör en vänster landsväg; gör u- sväng; tillbaka: stopplikt. Svänger åt höger ; får igen anvisning svänga åt vänster på landsväg, kör på något industriområde ; får uppgift att vända i en korsning på en platta, gör en saxvändning; var nästan blockera utfarten ; tack snälla ni gulliga 2 bilar att ni kunde ta sig förbi; kör tillbaks; får påminnelse att det var 40 km väg ( körde runt 30), svänger på en sidoväg och får uppgift, som får mig nästan svimma : den klassiska: BAKA runt Hörn, men se till att bilen befinner sig på min sida av vägen. I Hörnet ligger ” skithög”, otydlig vägkant , ser inte var asfalten försvinner; vågar inte rulla ner höger sidospelen, ( rädd att glömma då rulla tillbaka) bakar runt hörnet och glömde totalt vad har jag lärt mig. Bilen har backat men det blir lite vingligt. Åker tillbaka: får uppgift att svänga höger på landsväg, börjar blinka och placerar bilen åt höger, hastigheten sjunker till 50 och precis när jag har märkt det och har tänkt att gasa; säger inspektör att jag skall tappa hastighet!en! Kör tillbaka på en väg med massa utfarter; får påminnelse att det är 40 km väg, kör med 30; kör genom 2 rondeller; först rak fram; den andra rondellen sväng åt vänster; kör mm efter mm placerar rätt bilen. Kommer tillbaka, parkerar bilen och får besked att jag inte passerat. Felet var : backa runt hörnet och höger sväng på landsväg. Från protokollet framgår att grundorsak till underkännandet var: - manövrering ; din uppkörning visar brister i att - uppvisa en rutinmässig manövrering.
Detta får konsekvenser på:
Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:
- Samspela med andra trafikanter ( hur blir man bättre på att samspela ?????)
- Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder ( backning runt hörnet)
- Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder ( höger sväng på landsväg, då jag tappade omedvetet hastigheten) och den där 40 km väg antar jag. Varför alltid förekommer den där backa runt hörnet, som aldrig används till vardags om man inte proffs? Såg bara någon gång yrkes lastbilsförare backa runt hörnet med sina släpp.
Gäst 2024-03-08 15:36 ! Citera #
Kuggade uppkörning idag med :cry: , min 10-e uppkörning! Håller på att sätta en ny svensk rekord! Fick köra till Nynäshamn; Älvsjö, villaområde: vändning mha backa runt hörn; motorväg, landsväg, köra i Sköndal, villaområde där fick jag backa runt hörnet igjen. Mina miss: stått och väntad på buss( felbedömde avstånd till bussen), skulle köra. Min bil stått ensam på cyckelleden, det var gata tip utfart; skymd sikt från vänster i korsningen, därför blev jag tvungen att stanna där för att väja för bilar från vänster. Det fanns varken syklister eller fotgängare för resten, så jag bedömde att jag kunde venta på bussen.
Trots att jag backade fint: backing var inne godkänd pga felbeteende, fasten jag tittade rundt som jag skall, så det var påhitt! Höger sving på landnväg blev inte heller godkänd! Jag har blinket i förväg och började släppa gasen och bromsa när jag hade 60 m till svingen, svängde med 22 km/h. : Satt för tidig hager blinkers i rondellen, satt från början men jag skulle fram, upptäckte och stengde av. ( Så det var de fel som jag har kuggat uppkörningen. Så prata om små del som man kan gira och endå bli godkänd. Tror inte på dem!
Gäst 2024-03-14 11:51 ! Citera #
Kuggade idag med min 11 uppkörning :cry: det var helt enkelt inte min dag idag. Jag får skylla mig själv! Jag tydligen sprang för mycket igår och hade träningsvärk, så träna för mycket är inte heller bra! Jag har fått samma inspektör som före gång och han sade direkt att han inte kommer ihåg hur jag körde före gång så det kändes väldigt bra. Men det var inte min dag idag, helt enkelt! Först jag skulle svänga åt höger till något ort ( Nynäshamn eller?). Jag upptäckte skylten i tid men läste också hastigt några andra skyltar och som resultat placerade bilen i vänster fil för vänster sväng, upptäckte felet i korsningen och stått en stund när det blir grönt. Kommer på påfarten, skall till 70 km motorväg, blinkar vänster, byter fil och upptäcker att hastigheten var 79, funderar en stund om inspektören har märkt det och åker tip 100 m med blinkers. När jag närmar mig trafiksignals reglerad korsning, ljuset växlar till gult, hoppades på att kunna hinna stanna men nästan halva bilen hamnar utanför väjnings märke, fick baka bilen, som tur bilen bakom höll avstånd från mig. Jag borde hålla lägre hastighet för att hinna stanna! Vilken lapsus! Åker på någon väg och får anvisning att svänga höger. Sätter på blinkers när jag ser trafikljus., men det var trafikljus för cykelled? eller liknande? fastän det såg som vilket trafikljus som helst. Annars backning runt hörnet och parkering var godkända, :D. Bokar igen en ny uppkörning på samma ställe innan teoriprov har gått ut. Hoppas då att ha en bättre dag!
Trafikfara 2024-03-15 08:31 ! Citera #
Du låter sannerligen som en trafikfara!
11 uppkörningar?? Borde inte ens vara tillåtet får hoppas dom ser över regelverket inom kort.
Gäst 2024-03-15 09:44 ! Citera #
Jag är inte en trafikfara, jag kör defensivt. Lägger på hyllan min körkortdröm, känns inte längre att det är värt.
Nicke 2024-03-15 11:44 ! Citera #
Trafikfara 2024-03-15
Du låter sannerligen som en trafikfara!
11 uppkörningar?? Borde inte ens vara tillåtet får hoppas dom ser över regelverket inom kort.
Du är trafikfaran här! Du har förmodligen inte ens körkort utan sitter bara här och nedvärderar andra människor!
Trafiken 2024-03-15 14:23 ! Citera #
Nicke 2024-03-15
Du är trafikfaran här! Du har förmodligen inte ens körkort utan sitter bara här och nedvärderar andra människor!
Kanske borde uttryckt mig bättre men har man kuggart 11 gånger så borde det finnas en spärrtid tills man får köra upp igen.
Och körkort har jag tagit, på första försöket i just Farsta som denna tråd handlar om. Trevlig helg på dig.
Trafiken 2024-03-15 14:26 ! Citera #
Gäst 2024-03-15
Jag är inte en trafikfara, jag kör defensivt. Lägger på hyllan min körkortdröm, känns inte längre att det är värt.
Ja åtminstone skulle jag rekommendera en paus. Ta en intensivkurs i sommar är mitt förslag.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 18:15
10
I dag 06:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo