Start > Körkortsforum > Utfartsregeln

Utfartsregeln

ni har fel 2018-10-15 20:37 ! Citera #
Högerregeln gäller i korsningar med enskild väg om inget annat anges
Björn He 2021-06-12 23:49 ! Citera #
Jag har fått läsa på nåt forum att ”det är ett jättegrovt nybörjarfel att inte titta åt vänster i korsningar där det är högerregeln och om man kör ut på en gatukorsning utan att titta åt vänster på uppkörningen så blir man kuggad”. Innebär det att exempelvis en lastbilschaufför som en gång körde på en man som heter Tore bör ha fått indraget körkort eller liknande med anledning av påkörningsolyckan?

Enligt Tores utsago blev han påkörd av en lastbil i en gatukorsning där lastbilschauffören kom från höger, och Tore blev utdömd av försäkringsbolagen som ensam vållande medan lastbilschauffören däremot gick fri från vållandeansvar - det trots Tores invändning att det bör vara lastbilschauffören som borde räknas som vållande eftersom det var han som ”körde ovarsamt”, tyckte Tore i alla fall, eftersom han inte var så uppmärksam på att Tores bil kom körande vänsterifrån för han tittade tydligen inte åt vänster. Jag minns att Tore frågade på ett trafikforum: Men måste man inte titta åt vänster i korsningar där högerregeln gäller?

Då svarade forumadministratören: ”Man kan naturligtvis inte titta åt enbart höger i en korsning där fordon kan komma både från vänster och höger...”

Jag anser å andra sidan att man inte är absolut tvungen att titta åt vänster, för det spelar ju generellt sett ingen väsentlig roll. Liksom, när det är högerregeln så kan man väl i princip bara åka direkt ut högerifrån, och kolliderar man då med något fordon som kommer vänsterifrån så är det han som orsakat kollisionen genom att ha missat väjningsplikt; den som har väjningsplikt enligt högerregeln måste såvitt jag läst stanna i god tid för att ge fordon högerifrån företräde och fri väg.

Sen tycker jag personligen att det är konstigt tänkt med korsningar där det saknas vägmärke som anger vem som har väjningsplikt, eftersom man där bestämt att väjningsplikt mot fordon från höger skall gälla trots att inte så många brukar rätta sig efter det; vid många högerregelskorsningar brukar fordonsförare som har väjningsplikt enligt högerregeln mer eller mindre ofta ha den klassiska nybörjarmissuppfattningen, att den väg de själva kör på är en ”huvudled”.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov