Start > Körkortsforum > Utfartsregeln

Utfartsregeln

kudo 2010-07-23 17:49 ! Citera #
Enligt utfartsregeln så har man företräde gentemot bilar som kommer från en utfart (parkering exempelvis). Men hur vet man, mer preciserat att sidovägen är just en utfart? Jag menar när du kör där på vägen så ser du bara att en väg ansluter från sidan och det är betydligt svårare att avgöra om vägen är en utfart eller inte. Så hur gör man?
Gäst 2010-07-24 12:14 ! Citera #
Är det inte öppenbart att det är utfartsregeln så förutsätter jag att det inte är utfartsregeln. Man ska inte ta sig rättigheter i trafiken utan det är bättre att det säkra före det osäkra.
Gäst 2010-07-26 12:04 ! Citera #
Håller med ”heande” bättre ta det säkra före det osäkra.
Gäst 2010-07-26 17:56 ! Citera #
Precis som de andra skriver ska man ju inte ta sig rättigheter - bättre att ta det säkra före det osäkra. En krock vill man ju helst av allt slippa. Annars finns ju lite lathundar. Exempelvis om den anslutande vägen har en upphöjd trottoarkant, kör ut från en uppenbar utfart till fastighet/mack/dylikt, passerar en gångbana/cykelbana eller är en utfart från ett gångfartsområde.
SRW 2011-08-08 13:21 ! Citera #
Hade nyligen en körlektion där både jag och min lärare blev lite osäkra på om en anslutande väg var en utfart eller inte. Så jag stannade och först när jag var säker på att föraren på den anslutande vägen inte tänkte köra ut före mig körde jag vidare.
Men något som man kan kika efter är om det finns någon skylt med ett gatunamn. Om det inte finns, eller om allt som finns är en skylt med samma namn som den du kör på och ett nummer (ex. du kör på Flöjelbergsgatan och vid den anslutande vägen står det Flöjelbergsgatan 3-7), så är det nog inte en egen gata utan en utfart. Kan ju dock vara lätt att missa en sån där liten gatunamnsskylt. Och det kan kanske finns riktiga gator där det inte finns någon sådan skylt? Blir man osäker så ska man väl i alla fall aldrig anta att man har rätt att köra först, utan göra sig beredd på att stanna.
RetarD 2011-08-08 19:59 ! Citera #
Precis som föregående inlägg har lagt fram så Ta det säkra före det osäkra! Bromsa och se hur personen som kommer från den anslutande vägen reagerar! Även om du tror att du har företräde så är det inte säkert att personen i den andra bilen tror likadant. Jag tycker personligen att det finns väldigt många personer ute på vägen idag som tog körkort för rätt länge sen och som med väldigt stor sannolikhet skulle kugga ett prov idag. Passiv körning är mitt tips! För även om du vet vad som gäller så är det inte säkert att alla i din omgivning gör det!
Lycka till med körningen! :D
Gäst 2011-08-10 22:09 ! Citera #
Jag minns att min lärare som jag övningskörde med gav mig ett tips som också kan ge en vink om det handlar om en utfart eller inte och det är just om det finns en trottoar eller inte som bilarna måste passera för att komma ut på den andra vägen. Just att det finns en trottoar kan ge upplysning om det handlar om en utfart i tätort.

Man bör komma ihåg att bilar som kommer från enskilda vägar också har väjningsplikt mot bilar på den allmänna vägen. Att det är en enskild väg kan man se om det finns en vägvisare uppsatt i anslutning till den enskilda vägen, skylten är gul med röd bård. Kostnad för, uppsättning och underhåll av vägvisare för enskild väg får bekostas av ägaren till den enskilda vägen och därför är det inte alla ägare av enskilda vägar som bryr sig om att ansöka om en sådan. Leder vägen till en enskild fastighet kanske det inte ens finns någon anledning att sätta upp någon skylt till skillnad till om den enskild vägen leder till en by och brukas av många.

Vet att det i den by varifrån min mamma kommer finns en vägvisare för enskild väg uppsatt där byvägen ansluter till den allmänna vägen, skylten har blivit stulen vid minst ett tillfälle, byföreningen som äger vägen hade vid ett tillfälle inte pengar att betala för en ny skylt, det dröjde därför rätt länge innan en ny skylt kunde beställas via trafikverket.
slammaren 2011-08-27 10:23 ! Citera #
heande
Är det inte öppenbart att det är utfartsregeln så förutsätter jag att det inte är utfartsregeln. Man ska inte ta sig rättigheter i trafiken utan det är bättre att det säkra före det osäkra.

Helt klart.
Dessutom så är det ganska farligt att tänka att man har ”företräde” i trafiken. Det är bättre att säga att personen har väjningsplikt mot mig. Det finns inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.
Om du är på en landsväg så kan ju knappast högerregeln gälla.
Gäst 2017-09-12 23:30 ! Citera #
Så vad gäller äntligen om man kommer ut från en enskild väg? högerregeln eller utfartsregeln?
Arthur 2017-10-29 21:26 ! Citera #
Utfartsregeln

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov