Start > Körkortsforum > Järfälla uppkörning

Järfälla uppkörning

Gäst 2021-10-28 09:46 ! Citera #
Gäst 2021-10-27
Ingen aning hur tät trafiken är så tidigt:/ men sök på trafikverkets bilar så får du fram vilka bilar de har just i järfälla:) lycka till!! Du klarar det!
Tack, men jag blev tyvärr inte godkänd idag. Kan iaf berätta att det är en hel del mer trafik än kring lunchtid, och att trafiken dessutom är ganska aggressiv, folk har bråttom, en del gör fel som man måste hinna avläsa. En hel del fotgängare, folk med barnvagn osv. Jag rekommenderar inte att köra upp på morgonen om man vill göra det lite lättare för sig.
Gäst 2021-10-28 10:25 ! Citera #
Oroa dig inte!! du klarar det till nästa gång!!
Gäst 2021-10-28 10:40 ! Citera #
Gäst 2021-10-28
Oroa dig inte!! du klarar det till nästa gång!!
Tror jag klarar det nästa gång. Inspektören var väldigt pedagogisk och tydlig med varför jag kuggade och vad jag behöver göra bättre, så det blev i slutändan som en dyr körlektion och jag vet exakt vad jag ska öva på till nästa (och sista).
Gäst 2021-10-28 11:39 ! Citera #
Gäst 2021-10-28
Tror jag klarar det nästa gång. Inspektören var väldigt pedagogisk och tydlig med varför jag kuggade och vad jag behöver göra bättre, så det blev i slutändan som en dyr körlektion och jag vet exakt vad jag ska öva på till nästa (och sista).
Jättebra ju!! har du bokat nytt prov?? uppdatera sen hur det går :)
Gäst 2021-10-29 08:26 ! Citera #
Gäst 2021-10-28
Jättebra ju!! har du bokat nytt prov?? uppdatera sen hur det går :)
Tack för lite positiv energi. :)
Hade tur och lyckades reservera en ny tid om en månad på samma ställe. Uppdaterar då.
Gäst 2021-11-27 12:07 ! Citera #
Gäst 2021-10-28
Oroa dig inte!! du klarar det till nästa gång!!
Jag som skrev tidigare här och kuggade i Järfälla för en månad sen, hade ny uppkörning imorse. Den här gången blev godkänd! :) Tack för stödet.
Gäst 2021-11-28 17:36 ! Citera #
Gäst 2021-11-27
Jag som skrev tidigare här och kuggade i Järfälla för en månad sen, hade ny uppkörning imorse. Den här gången blev godkänd! :) Tack för stödet.
Tänkte dela med mig av ett tips i alla fall. Ett klurigt ställe i Järfälla finns på nettovägen vid en busshållplats där streckad mittlinje övergår plötsligt i heldragen. Jag höll på att kugga där när jag ville köra förbi en buss som stannade. Såg inte att linjen var heldragen, kanske syntes dåligt under frosten på vägen. Hade jag försökt köra om där, skulle jag blivit kuggad. Hade tur att det kom mötande trafik.

https://goo.gl/maps/BN7UKuyiBAXCdgZH8
saffransknut 2021-11-29 19:01 ! Citera #
Hej allihopa. Kuggade min första uppkörning i Järfälla idag. Mitt tips är att verkligen känna att du är säker på det mesta, men i mitt fall särskilt vad gäller t.ex manövreringen och backning/parkering. Precis som någon kille i en youtubevideo sa ”Kom färdigutbildad”. Orden lyssnade jag på igår kväll och ja, jag märkte ju att det nog inte var så jättebra att jag kvällen innan uppkörningen satt och funderade på hur jag ska räta upp bilen och vart jag ska svänga om jag t.ex backat in på en ruta och framhjulen står snett åt vänster. Jag var helt enkelt osäker på min förmåga redan igår innan provet och min kuggning blev någon slags bekräftelse på att jag har saker kvar att lära.

Förarinspektören var väldigt trevlig och trygg för övrigt, så något sådant behöver man nog inte oroa sig för. En kluring var att på motorvägen mot E18 från Jakobsberg, så höjdes tydligen hastighetsbegränsningen till 80 km/h utan skyltning?! Något som min inspektör påpekade och själv tyckte var lustigt. Där fick jag alltså hjälp på traven och det är ett gott tips till er alla. Även fast det kanske låter diffust, men någonstans på motorvägen strax när man kommit till den från Trafikverket så höjs tydligen alltså hastigheten till 80. Kolla upp detta om ni vill. Något jag gjorde fel vad gäller hastighet var att jag låg bakom en riktigt trög bil som körde ca 55 km/h. Min trafikinspektör sa senare till mig att jag borde ha bytt fil till vänster och kört om den sega bilen. Detta för att hålla mig till det övriga flödet på vägen.

Vi körde av mot Rinkeby centrum från motorvägen. TIPS: KOM IHÅG HASTIGHETSBEGRÄNSNINGARNA. Jag gjorde fel! När det var 30 så körde jag 37, vilket inspektören påpekade. När det sedan var 40, så mesade jag och tänkte att det var 30. Varför? Jo, la inte alltid märke till hastighetsskyltarna.

Vad mer. Jag gjorde fick sedan fickparkera och misslyckades två gånger om. Tillslut sa inspektören att jag skulle köra in med nosen istället på parkeringen framför mig. Herregud! Gör inte mitt misstag, chansa inte på att ni är bra på att fickparkera, backa runt hörn, parkera övrigt m.m. Se till så att ni är trygga i att kunna göra det, oavsett om det står en bil t.ex bakom det mellanrummet du ska in i när du fickparkerar eller inte.

Slutligen så stannade jag bilen helt när jag såg en ”Stoppsignal”, mitt på en huvudled, när det var grönt ljus. Ja...
Det är därför inte alls särskilt konstigt att jag så fort jag parkerade bilen vid Trafikverket efter vårt äventyr (och då även parkerade snett, men inspektören sa att det inte spelade någon roll...) sa: Jag förstår att jag inte blev godkänd!

Med detta skrivet, så vill jag även skicka med mig själv och er andra hopp. Jag ska fortsätta slipa på min lilla diamant. Idag har känts som ett stort misslyckande och jag vet inte hur jag ska hinna köra upp igen innan den 10 januari då mitt teoriprov upphör att gälla. Det finns inga lediga tider men jag tänker kolla tider varje morgon vid 8. Om ni har tips får ni gärna tipsa mig.

Det här har varit mitt enda stora stora mål sedan mars månad detta år. Fortsätt kämpa - jag själv och ni andra! Lycka till på vägen.
Soha 2024-03-22 15:52 ! Citera #
Hej,
Vill boka uppkörningstid, Vilken tid är bäst i Järfalla?

Tack på förhand!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest