Start > Körkortsforum > Uppkörning Enköping

Uppkörning Enköping

Annie 2021-09-30 15:19 ! Citera #
Insåg inför mitt förarprov idag att det inte fanns mycket information om uppkörning i Enköping, så om någon är i samma sits, här kommer min uppkörning:

Jag kände mig redo för uppkörning efter att ha kört mycket hemma med sambon (jag var den som körde om vi skulle någonstans) + 6 lektioner på körskola. Bokade provet privat, om körskolan skulle bestämma skulle jag säkert köra 10 dubbellektioner till.

Eftersom jag är från Stockholm åkte jag dit med sambon och körde runt lite innan för att få bättre koll på allt. (i ca 1h). Ska erkänna att det slarvas mycket när jag kör med sambon och så nervös som jag var blev det lite väl många missar och självfötroendet sjönk en del. Känslan var inte helt bra och jag beslöt mig för att går det inte hela vägen så får jag se detta som en lektion i hur en uppkörning går till.

När det var dags fick jag en medelåldersman som var supertrevlig, berättade hur allt skulle gå till.
Fick inleda med att kolla vindrutetorkarna fram och bak eftersom det såg ut som om det skulle börja regna. Sen hoppade vi in i bilen och åkte ut från Torggatan 2B. Körde direkt mot höger in mot centrum och det blev lite stadskörning och flertalet rondeller. Fick tvärnitta då en man blinkade ut men ångrade sig direkt. Jag behöll lugnet.
Sen tog vi sikte mot Mora och körde ut på motorvägen. Följde motorvägen några km innan vi skulle svänga av mot Vårfru, och lite landsvägskörning och 70km/h. Jag körde dock runt 50 pga skarpa kurvor. Mötte en bil vilket gick lite för fort så vid nästa möte gick jag ner och mötte bilen i 30 ish, mycket bättre.
Kommer in i stan igen och åker in på en väg med flertalet parkerade bilar längst kanten. Dags för fickparkering. Jag har bara fickparkerat en gång tidigare och då gick det bra så jag gör på samma sätt, kommer in med bakhjulet i trottoaren och bestämmer mig för att köra fram och börja om från början. Kommer in bättre men det tjuter pga alla sensorer och jag kan inte riktigt avgöra vart jag är nära men fortsätter backa försiktigt (eftersom den en så länge bara markerar gult) och lyckas komma in. Godkänd och vi kör vidare igen bort mot Torggatan där vi startade.

Jag var osäker, hade några missar med mig och jag är medveten om att jag inte kollar i alla speglar sådär överdrivet mycket som man får tipset att göra. Samtidigt så känns det konstigt om man skulle få göra en fickparkering när han redan bestämt sig att mina misstag var för riskfyllda så hoppet fanns kvar.

Jag får parkera på valfri parkeringsplats och han säger direkt ”Du kan köra bilen hem direkt för du är godkänd. Men ta med dig att sänka hastigheten när du möter en bil på landsvägen, men du lärde av ditt misstag och körningen blev bättre och bättre”,

Kan rekomendera Enköping som stad om man är bekväm med rondeller. Hoppas detta hjälper någon :)
Gäst 2021-09-30 23:57 ! Citera #
Grattis
I Enköping finns bara Manuel bilar
Annie 2021-10-01 08:43 ! Citera #
Nä, jag tog automatkort med bil från trafikverket. :)
Gäst 2021-10-16 15:15 ! Citera #
Jag hittar inte alls nån tid i enköping för körprov, var ska man boka det.
Gäst 2021-10-19 09:02 ! Citera #
På exakt samma ställe som du bokar allt annat såklart. Men det finns inte så mycket tider någonstans just nu..
Mee 2021-11-12 12:26 ! Citera #
Enköping har hårda inspektörerna, de förvänta sig att man gör allt perfekt.

Kuggade två gånger i Enköping tyvärr.
Linda 2023-01-03 03:58 ! Citera #
För hårda inspektörer i Enköping. Rekommenderar inte att boka uppkörning där. Kändes inte alls tryggt att köra upp där. Jag blev bara nervös av hur hårda dem var.
David 2023-01-07 00:29 ! Citera #
Vad har trafikverket i Enköping för bilar?
Gäst 2023-06-22 12:13 ! Citera #
:x Jag rekommenderar inte att någon annan uppköra i Enköping eftersom de har hårda inspektörer!!!
jag växlade upp från 2-4 och hade en hastighet på 46-52 på växel 2 och växlade till 4 för att det skulle vara miljövänligt körning. Och i slutet sa hon bilen skakade lite vet inte om du hörde det när du växlade från 2-4? Underkänt
REKOMMENDERAR INTE
Gäst 2023-06-22 21:02 ! Citera #
Öhh... du körde i 50 på 2an och undrar varför du blev kuggad?

Och ni andra som inte rekommenderar Enköping, ni vet väl att inspektörerna åker runt mellan olika städer?

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I dag 20:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov