Start > Körkortsforum > Uppkörning Enköping

Uppkörning Enköping

Gäst 2023-07-20 21:22 ! Citera #
:x Jag gasade på växel 2 och sen växlade till 4, trodde du verkligen på att jag körde 50 på växel 2
Nicke 2023-10-04 12:18 ! Citera #
:x Hade uppkörning idag i Enköping, rekommenderar inte att köra upp där.g
Gubben man körde upp med, var jävligt otrevlig!
Björn He 2023-10-04 17:49 ! Citera #
Nicke 2023-10-04
:x Hade uppkörning idag i Enköping, rekommenderar inte att köra upp där.g
Gubben man körde upp med, var jävligt otrevlig!
Åk till Västerås och kör upp då om du inte gillar att köra upp i Enköping.
Gäst 2023-10-04 19:44 ! Citera #
Nicke 2023-10-04
:x Hade uppkörning idag i Enköping, rekommenderar inte att köra upp där.g
Gubben man körde upp med, var jävligt otrevlig!
Har du anmält det?
Björn He 2023-10-05 18:32 ! Citera #
Gäst 2023-10-04
Har du anmält det?
Man kanske kan anmäla att en kuggning på en uppkörning varit orättvist felaktig, men det kommer inte att frita uppkörningseleven från kravet att avlägga nytt godkänt körprov för att kunna få körkort. En trafikinspektörs beslut att godkänna eller icke godkänna ett förarprov är inget beslut som är överklagbart.
Däremot borde man ha rätt att begära ersättning/återbetalning av avgifterna för de körprov man inte ska ha behövt göra men tvingats göra p.g.a. kuggning på det första/förra körprovet, som bör ha godkänts, om man nu kan bevisa att kuggningen varit orättvis eller felaktig och motivera varför man anser det.

Huruvida en uppkörningselev uppfyller kraven för att kunna få körkort under körprovstillfället är tydligen en bedömningsfråga som är upp till trafikinspektören, och beslut som grundar sig på bedömningar brukar inte vara överklagbara; såvitt jag vet får de flesta som överklagar såna beslut avslag, ”enbart” med hänvisning till bedömningen som utgör grund för beslutet.
Gäst 2023-10-05 21:43 ! Citera #
Björn He 2023-10-05
Man kanske kan anmäla att en kuggning på en uppkörning varit orättvist felaktig, men det kommer inte att frita uppkörningseleven från kravet att avlägga nytt godkänt körprov för att kunna få körkort. En trafikinspektörs beslut att godkänna eller icke godkänna ett förarprov är inget beslut som är överklagbart.
Däremot borde man ha rätt att begära ersättning/återbetalning av avgifterna för de körprov man inte ska ha behövt göra men tvingats göra p.g.a. kuggning på det första/förra körprovet, som bör ha godkänts, om man nu kan bevisa att kuggningen varit orättvis eller felaktig och motivera varför man anser det.

Huruvida en uppkörningselev uppfyller kraven för att kunna få körkort under körprovstillfället är tydligen en bedömningsfråga som är upp till trafikinspektören, och beslut som grundar sig på bedömningar brukar inte vara överklagbara; såvitt jag vet får de flesta som överklagar såna beslut avslag, ”enbart” med hänvisning till bedömningen som utgör grund för beslutet.
Jag menade såklart inte att anmäla kuggningen, utan det faktum att inspektören va otrevlig.

Att bli kuggad må vara trist men bara öva mer tills man kan!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 21:53
2
I går 19:03
2
I går 13:21
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor