Start > Körkortsforum > Byta fil i rondell

Byta fil i rondell

vikan 2021-09-16 22:33 ! Citera #
Vad händer om jag vill köra rakt fram i en rondell, men ångrar mig och vill svänga vänster istället (om jag redan hunnit köra in i rondellen och redan valt höger körfält). Man kan väl inte byta fil mitt i? Ska man fortsätta köra i den felaktiga filen?
Gäst 2021-09-17 08:10 ! Citera #
Ligg kvar i höger du. Men uppstår problemet ofta för dig välj vänster fil när du ska rakt fram.
Micke 2021-09-17 09:57 ! Citera #
Beror ju på hur rondellen ser ut. Nytt sen några år är att du får svänga vänster från högerfilen samt, för att göra det lite mera krångligt, även köra rakt fram från vänsterfilen. OBS så länge det inte är skyltat eller uppritat på annat vis.
Gäst 2021-09-17 10:42 ! Citera #
Du får absolut byta fil mitt i. Lämpligast är sannolikt att ligga kvar i högerfilen. Blir inte den bästa passagen enligt rekommendation, men det är inte olagligt.
Gäst 2021-09-17 11:05 ! Citera #
Körfältspilar avgränsade med heldragna linjer tvingar dig att följa dem i korsningar. En cirkulationsplats är inte en korsning, ergo det är fritt fram att byta körfält ”vilda västern”. Ett kryphål i lagen.
Björn He 2021-09-20 16:28 ! Citera #
Försök istället att köra i rätt körfält i god tid FÖRE cirkulationsplatsen! Vad gäller körfältsbyte så får man enligt lag byta körfält ENDAST om det kan göras utan risk för fara (eller onödigt hinder) för fordon som färdas i samma färdriktning, och man måste naturligtvis i god tid ge tecken som visar att man planerar ett körfältsbyte. Sen om man själv ser ett annat fordon ge tecken om att byta körfält så måste man själv anpassa sitt eget körsätt för att underlätta körfältsbytet.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor