Start > Körkortsforum > Frågor om påfart på höghastigh…

Frågor om påfart på höghastighetsväg

vikan 2021-09-16 22:20 ! Citera #
Jag har en några frågor gällande påfart (med accelerationsfält).

1. Vi säger att jag kör på ett accelerationsfält och ska in på motorvägen (eller en annan höghastighetsväg) och jag vill lägga mig i vänster fil, kan jag då byta direkt från accelerationsfältet till vänsterfilen eller måste jag först ut i högerfilen och sen byta till vänsterfilen?

2. om man kör i ett accelerationsfält och ska köra ut på vägen och ser att det är tomt (och om man inte kör ut på vägen nu så kommer det komma många bilar när jag väl ska byta), det är fortfarande så tidigt så att det är en heldragen linje, får man köra ut då eller måste man ändå vänta tills den heldragna linjen försvinner?

3. Vad gör man om de andra bilarna inte vill släppa in en?
Gäst 2021-09-16 22:32 ! Citera #
1. Inget förbjudet med det. Du kör ju en stund i högerfilen (du flyger ju inte över den), så det räknas som ett körfältsbyte.

2. Du måste vänta. Det är inte tillåtet att köra över heldraget av den anledningen du beskriver.

3. Det löser sig alltid. Kan finnas nån idiot, men du får flera chanser om det är tät trafik. Notera att ömsesidig anpassning ska ske, så de har inte ”företräde” bara för de kör på motorvägen. I värsta fall får du väl stanna, om alternativet är att krascha in i sidan på en annan bil.
vikan 2021-09-16 22:34 ! Citera #
Okej, tack så mycket! :)
Micke 2021-09-17 10:11 ! Citera #
1 Du får inte korsa en fil utan måste behandla varje filbyte vart och ett försig.


2 Du får aldrig korsa en heldragen linje.

3. På påfart till motorväg gäller ”ömsesidigt ansvar”. (Ett nytt ord som kommer mer och mer i regelverket.) Skulle du krocka i den här situationen så blir det delat ansvar såvida inte någon av parterna beter sig vårdslöst. De som befinner sig på motorvägen har skyldighet att underlätta för dig om det kan ske på ett trafiksäkert sätt. Du på påfarten har skyldighet att anpassa din fart till den på motorvägen dvs gasa. Sen är det ju krav på att blinka i god tid. Hitta din lucka och glida in i den. Du får inte köra om på högersidan. Ofta här det blir galet speciellt om det är långtradare på motorvägen, man blir frestad att köra om innan man går ut vilket då kommer bedömas som vårdslöshet om något händer.
Gäst 2021-09-17 10:47 ! Citera #
Micke 2021-09-17
1 Du får inte korsa en fil utan måste behandla varje filbyte vart och ett försig.


2 Du får aldrig korsa en heldragen linje.

3. På påfart till motorväg gäller ”ömsesidigt ansvar”. (Ett nytt ord som kommer mer och mer i regelverket.) Skulle du krocka i den här situationen så blir det delat ansvar såvida inte någon av parterna beter sig vårdslöst. De som befinner sig på motorvägen har skyldighet att underlätta för dig om det kan ske på ett trafiksäkert sätt. Du på påfarten har skyldighet att anpassa din fart till den på motorvägen dvs gasa. Sen är det ju krav på att blinka i god tid. Hitta din lucka och glida in i den. Du får inte köra om på högersidan. Ofta här det blir galet speciellt om det är långtradare på motorvägen, man blir frestad att köra om innan man går ut vilket då kommer bedömas som vårdslöshet om något händer.
1. Lite udda uttryckt. Bättre är väl att säga att man får korsa en fil, men att det då räknas som ett körfältsbyte. Det finns inget i lagen som säger ”du får inte korsa ett körfält snabbt, utan du skall köra 50 meter i varje körfält innan du får byta”. Man får ”korsa en fil” snabbt om det kan ske säkert.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 02:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo