Start > Körkortsforum > Kuggade första uppkörningen

Kuggade första uppkörningen

Gäst 2021-09-10 18:20 ! Citera #
Hej hade min första uppkörningen i sollentuna idag, kändes bra och nervositeten försvann snabbt,

Jag blev dock inte godkänt, många moment gick smidigt men vissa mindre bra.



När ni läser texten nedan där de förklarat vad jag saknar för kunskap så kanske ni förstår mer.


Hur snabbt bör jag boka en ny uppkörning ?
Känns d allmänt som väldigt stora brister?




Trafiksäkerhet och beteende:
Din körning visar brister i att:
Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp

Detta får konsekvenser på

Miljömedveten körning
Din körning visar brister i att:
Köra fordonet med god planering och framförhållning

Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:
Visa god uppmärksamhet
Samspela med andra trafikanter
Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder
Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer

Brister har visat sig i följande situationer:
Cirkulationsplats
Gatukorsning

Följande provinnehåll har ingått i ditt körprov:
Säkerhetskontroll
Parkering
Backning
Oskyddade trafikanter
Körfältsbyte
Gatukorsning
Signalreglerad korsning
Cirkulationsplats
Motorväg/motortrafikled
Körning mot mål
Litenvitbil 2021-09-10 22:16 ! Citera #
Hej! Vad tråkigt att din första uppkörning inte gick vägen. Du kan boka en ny på en gång egentligen, kolla varje morgon på Trafikverkets sida om någon avbokar så kan du få tid med kort varsel.

Känns spontant som stora brister, hur kändes körningen?
Gäst 2021-09-10 23:14 ! Citera #
Litenvitbil 2021-09-10
Hej! Vad tråkigt att din första uppkörning inte gick vägen. Du kan boka en ny på en gång egentligen, kolla varje morgon på Trafikverkets sida om någon avbokar så kan du få tid med kort varsel.

Känns spontant som stora brister, hur kändes körningen?
Körningen kändes allmänt bra,
Inspektörern tyckte att jag hade väldigt fina moment i villaområden samt parkering, även motorvägen flöt på bra, men han tyckte ja hade allmänt ”dålig” planering vilket gjorde att jag tog lite förhastade beslut. Han föreslog att jag skulle övningsköra i nya områden när d e mkt trafik så jag kan få mer övning.
Gäst 2021-09-11 11:44 ! Citera #
Övningskör du privat eller med körskola?
Gäst 2021-09-11 12:52 ! Citera #
Gäst 2021-09-11
Övningskör du privat eller med körskola?
Kör privat och med trafikskola
elov5 2021-09-12 13:47 ! Citera #
Körde du med trafiskolas bil eller privat?
Gäst 2021-09-12 16:01 ! Citera #
Gäst 2021-09-11
Kör privat och med trafikskola
Har trafikskolan sagt att du var redo för uppkörning eller rekommenderade de fler lektioner?

Känns som att du behöver lite mer tid i bilen med trafikskola, och varva med att köra privat. Alla privata handledare är olika, men från egna erfarenheter så lär man sig absolut mest av trafikskola. De ser saker privata handledare missar och är mer på en om just placering, planering och miljömedveten körning!
Mera 2021-09-12 17:11 ! Citera #
Min erfarenhet är att planering är sådant som kommer med vana, så jag skulle träna på att köra mot mål med bilen hemma en väldig massa. Lägga timmar på att köra och avkoda, helt enkelt. Se till att du kan manövrera bilen utan att tänka, så fokus ligger på det runt omkring istället.
Vad kommer den blå bilen till höger att göra? Var är gubben i kappan på väg? Hur länge har trafikljuset varit grönt?
Blicken långt fram och med tanken delvis på nästa moment medan du genomför det du håller på med.
:)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor