Måste man köra med körskola?
Hej!
För er som har gjort uppkörningen, hur viktig tycker ni det är att man tidigare har kört med körskola?
Jag kör privat med min handledare och känner mig väldigt säker i min körning dock vet jag inte riktigt om det är något specifikt körsätt som uppkörningen kräver..
Frågan är alltså, räcker det att köra privat, eller är ett par lektioner med körskola nästan obligatoriskt för att klara uppkörningen?
Jag har endast kört privat och klarade min uppkörning på första
Det finns massa ”hjälp” på YouTube t.ex Sunne Trafikskola är helt fantastiskt och lärorikt. Sen kan du titta upp vad trafikinspektören bedömer osv.
Nej, men se till att du lär dig rätt från början med hjälp av tex körskolelärare på youtube som förklarar. Jag klarade mig utan och med den sämsta handledaren du kan tänka dig. Fick helt enkelt lära mig på egen hand.
Kändes onödigt att betala tusentals kronor för mig på lektioner när allt material fanns gratis redan. Behövde bara tillämpa det fysiskt i min privata övningskörning. Det funkar nog inte för alla dock.
Man behöver inte köra med körskola för att lära sig ”rätt körsätt”, men om du inte gör det så kommer det krävas ett större ansvar från din sida i att anamma det körsättet. Kollar du instruktionsvideor från trafiklärare och sedan tillämpar det som sägs (och undviker eventuella dåliga vanor som du ärvt av din handledare) så är det lugnt. Men det passar inte alla, utan för många är det bättre att köra några gånger med en trafiklärare som kan påminna om dessa saker kontinuerligt under din körning.
Tack för alla svar!!
Tar till mig allt
För att ge dig ett exempel på hur det man lär sig kan skilja mellan trafiklärare och handledare: många erfarna bilförare närmar sig rondeller (väjningsplikt i allmänhet) i tämligen hög fart, för att sedan bromsa in rejält den sista biten vid behov. Detta för att kunna ta tajtare luckor tack vare den högre farten. Trafikverket vill i stället att man är tydlig med sina intentioner, och alltså sakta in i god tid för att visa att man tänker respektera sin väjningsplikt. Du har säkert haft lägen där du blir osäker på om någon tänker väja på grund av att de kör så fort och bromsar så sent.
För att ge dig ett exempel på hur det man lär sig kan skilja mellan trafiklärare och handledare: många erfarna bilförare närmar sig rondeller (väjningsplikt i allmänhet) i tämligen hög fart, för att sedan bromsa in rejält den sista biten vid behov. Detta för att kunna ta tajtare luckor tack vare den högre farten. Trafikverket vill i stället att man är tydlig med sina intentioner, och alltså sakta in i god tid för att visa att man tänker respektera sin väjningsplikt. Du har säkert haft lägen där du blir osäker på om någon tänker väja på grund av att de kör så fort och bromsar så sent.
Ja, men det är lite så jag tänker, för det du nämner känner jag igen. När jag nu kört privat så har jag såklart fått lära mig att jag ska väja in rondell och hur det fungerar att man ska va försiktig. Men aldrig att jag behöver förtydliga min avsikt att sakta ner innan rondellen ”i god tid”.
Tack för exemplet, förstår mer vad som kan vara en skillnad. Det handlar kanske mer om att trafikskola är mer strikta med att
förtydliga avsikten till att följa reglerna även om man så klart tänker, exempelvis väja.
Ett annat exempel, som min trafiklärare tog upp, är spegel- och blinkrutiner - inte minst i samband med filbyten. Många bilförare, och därmed också många som bara övningskört privat, blinkar först och tittar sedan (alternativt gör det samtidigt). Givetvis har de inte för avsikt att svänga ut om det inte är fritt, men genom att göra det i fel ordning så riskerar man att ”skrämma” någon som kommer bakom dig. Den föraren kan ju inte vara helt säker på att föraren som blinkar har sett bilen.
Backspegel, sidospegel, döda vinkeln och först därefter blinka och sist filbyte. Då blir förarprövaren glad. Och nöter man in det här från första gången man sätter sig i bilen och övningskör så sker det helt automatiskt efter ett tag.
Det finns många andra, till synes små, rutiner som trafikskolorna (i alla fall de som är bra) är på sina elever med genom hela utbildningen, och som syftar till att göra eleven till en säker och riskmedveten förare. Vilket också är precis det som trafikverket vill se på uppkörningen.
Jag tycker om de finns stor skillnad på med trafikskola. Som Jonas säger ovan, kommer trafikskolor att lära dig rätt körning, och de är vanligtvis mycket strikta med små detaljer, precis som en inspektör kommer att vara i din uppkörning. Jag tror att det fungerar att ta 5-8 kurser med en trafikskola och fixa din körning at bli 100% redo för uppkörning
Tusen tack för alla era tips, det hjälper verkligen.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget