Start > Körkortsforum > Döda vinkeln

Döda vinkeln

Rabarber 2021-09-08 18:29 ! Citera #
Jag vet att man behöver kolla döda vinkeln när man byter fil, svänger osv. Jag förstår att det är väldigt viktigt på högt trafikerade ställen t.ex motorväg eller städer så att man inte kör på någon. Min fråga är om jag åker på en landsväg och ser att det är en traktor längre fram och då vet att jag kommer behöva köra om den. Om jag då har koll på vad jag har bakom mig och har haft det ett bra tag är det då nödvändigt att kolla döda vinkeln. Jag vet även att bilarna bakom (om de finns) också kan få för sig att köra om. Men om man ser att de inte finns någon fler bil förutom de man redan vet finns där, och man ser att de inte tänker köra om. Måste jag få fortfarande kolla döda vinkeln. Alltså inte riktigt ur en (klara uppkörning) synpunkt utan mer sen när man har körkort, alltså rent praktiskt. Svar uppskattas till denna otydliga text:)
Gäst 2021-09-08 19:42 ! Citera #
Du ska ju hålla koll i backspegeln då och då när du kör då vet du ju om någon är bakom dig. Men att ta en snabb koll bakom vänster axel innan du kör om traktorn skadar väl inte och är en bra vana.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest