Start > Körkortsforum > Snabbare blick?

Snabbare blick?

kudo 2010-07-07 17:52 ! Citera #
Jag har övningskört i över ett halvår och nu kommit till stadstrafik. Under hela övningskörningsperioden så har jag haft samma problem som läraren påpekar varje gång: Att jag är alldeles för slö och verkligen måste komma igång med blicken.

Jag har hela tiden försökt titta snabbare och bättre men får fortfarande höra samma sak.

Vad göra?
Gäst 2010-07-09 11:16 ! Citera #
Jag har haft lite liknande problem. Min lärare säger att jag har för kort avsökningsområde, vilket innebär en ”långsamm blick”.

Ett tips som jag tänker är att man ska hela tiden tänka flera steg före. Försök att hela tiden hålla blicken långt fram och försök att förutse vad som kommer att hända längre fram i trafiken.
Jag har också försökt med berättande körning när jag övningskört med min handledare. Jag berättar hela tiden vad jag ser runt omkring mig. Visst känns det lite konstigt att prata för sig själv när man kör, men tillslut blir man riktigt uppmärksam!
Ett annat tips är att din handledare hela tiden frågar dig vad du ser. t.ex. vad bör du tänka på här, vad ser du här osv.

För mig har detta givit resultat i alla fall! Det är bara att öva och försöka tänka på att få en snabbare blick!

Lycka till!
lyckorus1 2010-07-25 19:52 ! Citera #
Jag tror att min körskolelärare kände samma sak, hon påpekade alltid alltid alltid samma sak. ”Blicken! Glöm inte blicken! Uppmärksamhet! Se dej om”. Sen en dag när jag svängde lite för hastigt sa hon ”Såg du cyklisten?” ”Va? Vart?” sa jag. Jag kollade åt alla håll och kanter och var helt hysterisk. Där fanns givetvis ingen cyklist, men om jag hade varit uppmärksam så hade jag istället kunnat svara ”Det var ingen cyklist här.”. Och vad är det som säger att det inte hade kunnat vara det. Efter den händelsen så har jag otroligt nog blivit mycket bättre med uppsikten. Håller med föregående talare om att man alltid ska ligga steget före. När man ser att det kommer en korsning, ska man redan innan man kommit fram veta vilka regler som gäller och om det är någon cyklist eller liknande som man ska hålla reda på ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest