Hej,
Kan ni berätta för er erfarenhet vem som körde och godkände på andra områden än du övat eller bor ? Några tips också?
Tack
Jag gjorde visserligen min uppkörning i Göteborg, där jag också tog mina lektioner på trafikskolan. Men faktum är att de platser jag körde på under uppkörningen hade jag aldrig varit på med trafikskolan. Vi hade kört i närområdet, men inte på en enda av de platser som kom upp under uppkörningen.
Inspektören var tydlig med sina instruktioner, och jag upplevde det aldrig som ett problem att jag inte kände till platserna. Däremot kände jag igen de uppgifter jag fick och de situationer jag hamnade i. Så mitt tips blir att fokusera mer på att öva på situationer (t.ex vänstersväng vid trafikljus, tvåfiliga rondeller, av- och påfarter på motorväg, landsväg och småvägar, högerregeln) och uppgifter (manövrering, parkering, följa skyltar) än att försöka lära sig ett område. Utöver att du kommer ha bättre förutsättningar att klara provet, så kommer du också ha mera nytta av det när du väl har körkortet. Och du slipper bli nervös när du under provet, trots att du övat i provområdet, ändå hamnar på ett ställe du inte varit på innan.