Start > Körkortsforum > Företräde övergångsställe

Företräde övergångsställe

Yp 2021-09-05 13:11 ! Citera #
Jag förstår att fotgängare har företräde vid övergångsställen, men min fråga är om det är ett väldigt stort övergångsställe t.ex om man ska svänga vänster i ett rödljus och för att komma in på vägen till vänster passerar man ett övergångsställe som har grön gubbe. Det övergångsstället är stort och jag håller koll på fotgängarna som går på övergångsstället och ser att jag kan svänga före en fotgängare som går sakta och är långt ifrån där jag kommer köra. Kan jag då köra före om jag inte hindrar fotgängarna eller måste jag stanna och vänta så fort det befinner sig en fotgängare på övergångsstället även fast jag vet att jag hinner före utan problem för varken mig eller fotgängaren?
Gäst 2021-09-05 13:24 ! Citera #
Lagen säger:

Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.

Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna.

Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.


Notera att lagen inte säger att du har stopplikt.

Jag tolkar det som att det finns utrymme att köra om situationen är mycket tydlig att det är okej. Om det skapar minsta osäkerhet hos de gående är det inte okej.
Yp 2021-09-05 13:46 ! Citera #
Okej tack så mycket för hjälpen, det uppskattas då jag inte riktigt vet vart annars jag ska leta svar än detta ställe :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo