Start > Körkortsforum > Svänga ut på landsväg

Svänga ut på landsväg

Ture 2021-09-04 16:07 ! Citera #
Halloj jag har en fråga som lyder, om man väntar på att svänga höger ut på en landsväg med hastighet 70 och man ser att det kommer en bil från vänster som ska höger och man ser tydligt runt den ifall någon kör om. Bakom den bilen som svänger är det en till bil som ligger rätt tätt bakom och eftersom bilen som svänger bromsar in så bromsar även den utan att köra om. Kan man om man ser detta svänga ut höger eller borde man vänta även fast bilen bakom den svängande saktar ner rätt mycket?
Gäst 2021-09-05 18:02 ! Citera #
Jag skulle väntat. Jag tänker såhär: Den bilen kanske inte ser dig/förväntar sig att du ska svänga ut och ser kanske ett tillfälle att köra om bilen som ska svänga. Den bilen som svänger kommer nog förmodligen även att hålla sig åt höger för att underlätta bakomvarande bilen att komma förbi. Sen kommer kanske bilen hinna komma upp i hastigheten före dig och då måste sakta ner bakom dig medans du är på väg upp i hastigheten (beror på hur nära bilarna är dig).
Gäst 2021-09-05 18:09 ! Citera #
Att den ligger tätt inpå bilen framför kan också indikera att hen ska köra om.
Ture 2021-09-05 23:04 ! Citera #
Tack för svar! Förstår inte riktigt vad du menar med om föraren kommer ikapp och måste bromsa. Menar du att det är långt avstånd och bilen jag åker ut framför hinner komma upp i avstånd snabbt och behöver bromsa kraftigt för mig som har svängt ut längre bort på vägen, eller menar du att det är kort avstånd och bilen kommer ikapp. Jag tycker det känns ok att göra om man klart och tydligt ser att bilen inte tänker köra om eller om det inte skulle ha något betydelse att den kör om för den redan saktar ner så mycket, men det kan vara fel att tänka så. Sen om bilen saktat när väldigt mycket och man åker ut framför så hindrar man ju inte speciellt mycket om man vet vart gaspedalen sitter.
Björn He 2021-09-20 16:04 ! Citera #
Ture, om du ser vid högersväng in på en landsväg att en bil tvärbromsar bakom en annan bil som svänger höger in på din väg, ja då bör det vara lämpligt för dig att köra vidare utan att behöva ge bilen företräde, bedömer JAG åtminstone, eftersom den där bilen saknar avsikt att köra om den svängande bilen. Om nu bilen tvärstannar bakom den svängande bilen för att undvika påkörning bakifrån, ja då är ju bilen i princip stillastående. Stillastående skall man i princip inte behöva lämna företräde åt.
Gäst 2021-10-26 20:12 ! Citera #
Jag har tyckt att när jag gjort det så har bilen bakom den svängande ändå kommit ikapp oavsett om han nästan bromsar till stillastående, är det fortfarande okej att göra så?
Gäst 2021-10-26 20:38 ! Citera #
Sen kommer de ju inte riktigt ner till stillastående mer åt 20-30khm hållet.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo