Start > Körkortsforum > Vänstersväng i korsning med öv…

Vänstersväng i korsning med övergångsställe

Al 2021-09-02 22:53 ! Citera #
Säg att jag kommer till en korsning och jag vill vänster. Det finns ett övergångsställe på den väg till vänster jag tänker byta till och jag ser fotgängare som potentiellt kan tänka sig korsa vägen jag ska på. Men i och med att jag inte vet det egentligen, ska jag då svänga och bromsa in innan övergångsstället även om det får mig att hamna halvt i korsningen? Eller ska jag vänta redan innan jag svängt för att se vad fotgängaren ska? Man ska ju helst inte blockera i en korsning därför blev jag nyfiken på denna situation.
Gäst 2021-09-03 10:07 ! Citera #
Vänta innan svängen är säkrast och fungerar i alla lägen. Om det finns korsande trafik ska du definitivt vänta:

Trafikförordningen
När en förare närmar sig eller kör in i en vägkorsning, skall körsättet anpassas så att det inte uppstår onödigt hinder för trafiken på den korsande vägen, om fordonet tvingas stanna i korsningen.

Om det inte finns korsande trafik så kan du börja svänga. Tänk dock på att vara väldigt lugn. Du får inte stressa den gående genom att ”rulla aggressivt” mot den gående.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo