Start > Körkortsforum > Rödljus

Rödljus

Lg 2021-09-02 18:13 ! Citera #
Enligt många på olika forum är jag en dålig förare av den anledning att jag gillar att smyga fram lite på kopplingen(inte förbi linjen) vid rödljus när det är rött. Jag gör detta sällan men jag gör det, jag gör det av de simpla anledningarna att jag vill vara med beredd och uppmärksam på när det blir grönt genom att försöka tima min start när det blir grönt. Jag gör inte detta pga otålighet utan jag gör det för jag vill ha något att göra medans jag väntar. Gör detta som sagt väldigt sällan. Hur resonerar ni kring detta fenomen?
Gäst 2021-09-03 11:07 ! Citera #
Bad Idea. och dålig ovana det där.

Stå Still vid stopplinjen, du visar dina avsikter med att just stå still, och bromsljusen lyser bak på din bil för dem bakom, om övergångstället så slipper de som passerar känna sig nervösa när de ska passera.
WW 2021-09-03 11:23 ! Citera #
Medhåll med föregående talare. Skapar bara osäkerhet för alla. Hur ska de mötande veta vad du tänker, de kanske tror att du förbereder dig att köra mot rött? De bakom, med dålig sikt, kan tro att det är grönt och börja köra = kökrock bakom dig.

Lagen säger: ”En förare som har stopplikt eller skall stanna på grund av trafiksignal skall stanna vid stopplinje.” Du ska stanna, inte ”smyga fram lite på kopplingen”.
Lg 2021-09-03 18:05 ! Citera #
Okej får väl sluta med detta helt enkelt, har inte det som vana att göra så utan kan enkelt skippa det, gör dock detta när jag vet att de andra fått rött så de enda jag kan lura är väl bilarna bakom. Så jag lurar inga mötande eller fotgängare. Förstår att det kan skicka dubbla signaler nu när ni förklarar det, det är inget personer jag övningskört med kommenterat tidigare så har inte tänkt på det speciellt mycket.
Gäst 2021-09-03 21:23 ! Citera #
Lg 2021-09-03
Okej får väl sluta med detta helt enkelt, har inte det som vana att göra så utan kan enkelt skippa det, gör dock detta när jag vet att de andra fått rött så de enda jag kan lura är väl bilarna bakom. Så jag lurar inga mötande eller fotgängare. Förstår att det kan skicka dubbla signaler nu när ni förklarar det, det är inget personer jag övningskört med kommenterat tidigare så har inte tänkt på det speciellt mycket.
Bra inställning, man lär sig alltid något nytt, du verkar vara en vettig person :)
Björn He 2021-09-20 22:40 ! Citera #
När en trafiksignal visar rött sken så MÅSTE en fordonsförare signalen gäller stanna FÖRE stopplinjen, man får INTE köra ens någon millimeter över stopplinjen, om man försöker stanna vid gult sken (som upplyser om skifte från grönt till rött sken) men hamnar över stopplinjen så skall man såvitt jag vet fortsätta köra om man hinner eller annars försöka att backa tillbaka så att man står före linjen.

Jag tycker bästa sättet att hålla fordonet stilla är att hålla bromsen nere, det är INGEN bra vana att vänta på grönt sken med handbromsen i eftersom man när som helst kan råka glömma att lossa handbromsen innan man börjar köra vid grönt. Sen har jag hört ett antal handläggare lära sin elev att lägga ur växeln medan man väntar på grönt men det är också en relativt dålig vana, bedömer JAG i alla fall, men å andra sidan kan det vara miljövänligt om man kör en relativt ny bil; när jag körde upp i Västerås så brukade jag lägga ur växeln när jag stannade vid rött sken, och då plötsligt stängdes motorn av, men inspektören talade om att jag bara behöver trampa på kopplingen när jag ska börja köra igen, för då återstartas motorn.
Gösta 2021-09-21 12:55 ! Citera #
Björn He 2021-09-20
När en trafiksignal visar rött sken så MÅSTE en fordonsförare signalen gäller stanna FÖRE stopplinjen, man får INTE köra ens någon millimeter över stopplinjen, om man försöker stanna vid gult sken (som upplyser om skifte från grönt till rött sken) men hamnar över stopplinjen så skall man såvitt jag vet fortsätta köra om man hinner eller annars försöka att backa tillbaka så att man står före linjen.

Jag tycker bästa sättet att hålla fordonet stilla är att hålla bromsen nere, det är INGEN bra vana att vänta på grönt sken med handbromsen i eftersom man när som helst kan råka glömma att lossa handbromsen innan man börjar köra vid grönt. Sen har jag hört ett antal handläggare lära sin elev att lägga ur växeln medan man väntar på grönt men det är också en relativt dålig vana, bedömer JAG i alla fall, men å andra sidan kan det vara miljövänligt om man kör en relativt ny bil; när jag körde upp i Västerås så brukade jag lägga ur växeln när jag stannade vid rött sken, och då plötsligt stängdes motorn av, men inspektören talade om att jag bara behöver trampa på kopplingen när jag ska börja köra igen, för då återstartas motorn.
Inte ”om man hinner”, utan om man inte kan stanna på ett säkert sätt.

Lagtext om gul signal: ”Fordon får inte passera stopplinjen eller, om sådan saknas, signalen i annat fall än då det hunnit så långt fram när signalbilden växlar från grön till gul att det inte kan stannas utan fara.”

Det ses som betydligt allvarligare att vid gult gasa på lite extra för att hinna, jämfört med att sega igenom korsningen. Om man kör mot gult ska man aldrig öka farten.
Gäst 2021-09-21 18:25 ! Citera #
Jasså! Är det så noggrant, är det en centimeterfråga när det gäller att passera stopplinjen. Får man inte ens passera den med typ framdäcken?Om man råkar görat av misstag räknas det som en rödljuskörning då?
Curling 2021-09-21 18:37 ! Citera #
Gäst 2021-09-21
Jasså! Är det så noggrant, är det en centimeterfråga när det gäller att passera stopplinjen. Får man inte ens passera den med typ framdäcken?Om man råkar görat av misstag räknas det som en rödljuskörning då?
Det är framdäcken som räknas. Du får hänga över med fronten av bilen, men inte rulla över med framdäcken. Jämför med att du får hänga över med backspegeln vid heldragen linje, men inte korsa med hjulen. Eller när du parkerar, så är det hjulen som räknas.

Lagen säger ”Fordon får inte passera stopplinjen”. I praktiken är det väl inte så noga på centimetern, men vad ska lagen säga? ”Du får icke passera stopplinjen, men det är ändå okej att passera med 5 cm om du är lite slarvig, inga problem no hard feelings”

Passera inte stopplinjen så slipper du alla eventuella problem, okej?
Gäst 2021-09-21 20:59 ! Citera #
Jadå curling det kan jag lova. Finns ingen anledning att åka över stopplinjen, förutom att jag då är 5cm före bilen bredvid ;). Nej men undra bara i princip hur noggrant det var och vad som händer om man bara råkar om strecket t.ex är nött och otydligt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor