Start > Körkortsforum > Tvåfilig circulationsplats

Tvåfilig circulationsplats

Gäst 2021-09-01 05:51 ! Citera #
Vilken körfält ska man välja på tvåfilig circulationsplats?om det är skyltat att man kan köra på båda körfält för att svänga vänster.och hur blinkar man?
Gäst 2021-09-01 18:28 ! Citera #
Generellt så brukar jag göra såhär och har blivit instruerad så av körskolan.

Om man ska svänga höger eller köra rakt fram så lägger man sig i högra körfältet, kör in i rondellens ytterfält. Ska man höger så blinkar man höger redan när man går in i rondellen.

Ska man istället rakt fram så blinkar man ej in i rondellen, efter man passerat höger avfarten så slår man på höger blinkers och svänger ut.

Ska jag svänga vänster så blinkar jag åt vänster, placerar mig i vänster körfält kör in i rondellens innerfil och kör där tills jag har passerat den andra avfarten, efter det så blinkar jag höger kollar döda vinkeln och förflyttar bilen till ytterfilen och svänger ut ur rondellen. Likadant gäller om man ska vända i rondellen, fast då gör man förflyttningen efter tredje avfarten istället.

Det är mycket enklare än man tror i huvudet, speciellt vänstersvängen kan låta svår men den är också simpel.
Gäst 2021-09-02 13:59 ! Citera #
Om man ska till vänster och svänga ut på tredje utfart.och skylten säger att man kan ligga på vänster o höger körfält.var ska man placera sig?blinkers?
Gäst 2021-09-02 16:12 ! Citera #
Gäst 2021-09-02
Om man ska till vänster och svänga ut på tredje utfart.och skylten säger att man kan ligga på vänster o höger körfält.var ska man placera sig?blinkers?
Du får ju ligga i båda fälten om du vill, men generellt så borde man ligga i vänster körfält för att tydligt markera för andra trafikanter vart du tänker åka, in i rondellen om du ska till vänster så ligg i vänster körfält och blinka vänster, sen byter du till höger blinker efter andra avfarten och byter till rondellens ytterfil och svänger ut.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov