Start > Körkortsforum > Säkerhetskontroll - dimljus VW…

Säkerhetskontroll - dimljus VW Golf

medalSolid 2021-08-25 20:53 ! Citera #
Hej,

Jag har min uppkörning i två veckor med TVs automat bil som jag kollade på deras sida och det kommer at bli VW Golf.
Jag har tränat säkerhetskontrollen med en kompisbil som är VW Golf och ljusknappen till vänster är så här
www.bks-tuning.com/light-switch-with-fog-light-vw-golf-7.html

När jag sätter på de främre dimljusen tänds även halvljusen, vilket enligt teorin inte är tillåtet (den enda kombination som är tillåten är halvljus+parkeringljus). Någon hjälp hur jag bara kan slå på de främre dimljusen?

Jag vill vara redo om inspektören ber mig att bara ha dimljusen tända (vid högt regn med dålig sikt).
medalSolid 2021-08-27 20:35 ! Citera #
Någon som kör med VG Golf och kan hjälpa mig?
Tack
Gäst 2021-08-28 09:29 ! Citera #
Låter jättekonstigt att den kombinationen sätts på automatiskt när den inte ens är tillåten.
Är det kanske fel på just den bilens ljusinställningar??
medalSolid 2021-08-28 09:51 ! Citera #
Jag har provat både i en VW Golf och min mammas VW passat och är samma problem, jag kan inte bara ha dimljus på, de är båda på med halvljus.

Någon med mer erfarenhet som kör med VW och kan hjälpa mig?
lula123 2021-08-28 10:12 ! Citera #
Lagen har inte ändrats. Dimljus fram får användas istället för halvljus i och aldrig tillsammans med halvljus. Dessa får användas i nedsatt sikt för att se bättre, men får också användas i dagsljus som breddmarkering/positionsljus.

Dock man har infört ett undantag som säger att man får ha de främre dimljusen tända tillsammans med halvljuset ifall det är en teknisk förutsättning för att ha de bakre dimljusen tända, vilket verkar vara standard på nya bilar.

Källa: gtiklubben.nu/forum/showthread.php?21485-T%E4nda-bakre-dimljus-utan-att-t%E4nda-fram

Så det är hellt ok att ha dimljus tillsammans med halvljus in VW bil.

Lycka till med förarprov :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest