Start > Körkortsforum > Parkering tillåten/förbjuden?!

Parkering tillåten/förbjuden?!

En kvinna 2021-08-25 13:53 ! Citera #
Nu är jag både förrvirrad och arg, så frågar här, vem hade/har rätt jag, sambon eller gubben som klagade?!

Ska försöka förklara så gott jag kan:

Man kan parkera vid ett ställe där te tekniskt sätt får plats 4 bilar på rad, ( 2 bakom skylten och 2 framför). Skylten är alltså ”parkering förbjuden” men under finns också ”P” skylt där de står att man får parkera med parkeringsbricka i 2 timmar som gäller klockan 8:00-16:00, så berätta vad gäller?

Olika alternativ.

1. Man får inte alls parkera där ändå

2. Man får parkera framför skyltarna (dvs 2 bilar)

3. Man får parkera bakom skyltarna (dvs 2 bilar)

4. Man får parkera både framför och bakom skyltarna (dvs 4 bilar)

5. Något annat alternativ?

Hälsningar förrvirrad :)
Gäst 2021-08-25 13:57 ! Citera #
Svårt att förstå situationen, kan du länka från Google Street View? Klart är väl i alla fall att man på något sätt får parkera vid de tiderna, varför annars sätta upp en P-skylt.
En kvinna 2021-08-25 14:14 ! Citera #
Å nu minns jag inte alls adressen :( Vi var och körde i en främmande stad.

Men det var liksom som 4 st ”fick parkeringar” vid sidan av en väg, helt klart gjort för det. Men den där skylten (parkering förbjuden samt P 2 timmar med bricka) fanns liksom i mitten av dom, så att de får plats 2 bilar framför och 2 bilar bakom.
Gäst 2021-08-25 14:18 ! Citera #
Okej, men då låter det som att rätt är att 2 bilar tillåtet. En P-skylt gäller efter märket, inte före.

Lagtext:
”En anvisning genom ett anvisningsmärke gäller, om inte annat anges i 12 §, från den plats där märket satts upp till den plats där ett slutmärke har satts upp.”

E19 Parkering: ”Är märket uppsatt vid en väg anger det att tillåtelsen börjar där märket har satts upp.”

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/vagmarkesforordning-200790_sfs-2007-90
En kvinna 2021-08-25 16:34 ! Citera #
Tack för svar! Det var såhär jag tänkte att det var.

De var en gubbe som bodde där som sa att står vi där får vi böter men att ”ni gör som ni vill ” . Antar att han bara då störde sig på att andra parkerade där, det stod 2 till bilar där när vi kom, både framför och bakom skylten, så då stod ju ena av dom rätt och den andra fel.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov