Start > Körkortsforum > Byta körfält tät kö Södra länk…

Byta körfält tät kö Södra länken

Gäst 2021-08-24 21:10 ! Citera #
Södra länken, Hammarbytunneln i Stockholm.
Jag ligger i högra körfältet (påfart) och ska byta till vänster körfält. I mitt körfält (det högra) är det ingen kö och bilar kör fort, medan det i vänster körfält är tät kö utan luckor. Hur ska man bäst ta sig in i filen? Vill inte bli påkörd bakifrån om jag ska ”vänta” på att någon ska släppa in mig i vänster körfält eftersom jag då stoppar upp trafiken bakom i höger körfält som vill fortsätta rakt fram :?

https://www.google.se/maps/@59.2957296,18.0384115,3a,39.1y,93.63h,84.01t/data=!3m6!1e1!3m4!1s-XvaKQiYJyqX16CkXjLkpg!2e0!7i16384!8i8192
Gäst 2021-08-24 22:35 ! Citera #
Kolla speglar och döda vinkeln och blinka i god tid innan tunneln.

Innan tunneln bör du placera dig nära spärrområdet för att visa att du tänker byta körfält. Det blir lättare att hitta luckan och de kommer även släppa fram dig.

Ligger du för mycket till höger kommer det bli svårt att hitta ledig lucka.
Gäst 2021-08-31 20:36 ! Citera #
Tycker det är svårt när jag blir tvungen att sänka farten från 70 km/h till 10 km/h och vänta på att bli insläppt, är rädd för att bli påkörd bakifrån när det blir sån drastisk hastighetssänkning, att de som ligger bakom inte uppfattar att jag ska byta körfält. Hur långt in i tunneln ska jag bromsa ner och vänta på en lucka?
Gäst 2021-08-31 21:22 ! Citera #
Precis som föregående talare nämnde:

Ligg så nära spärrlinjen som möjligt på vänstra sidan.

Blinka innan du kommer in i tunneln.

Så fort du är på väg in i tunneln, ha direktkoll på backspegeln för att hitta en lucka.

När det finns en lucka, ha en snabb blick på döda vinkeln och följsamt sväng in i luckan.

Folk brukar hjälpa varann i tunnlar vad jag märkt.

Funkar det inte så får du köra på din väg och vända om för att göra nytt försök senare.

Kör mycket mycket trafikskolor som ligger nära tunnlar, de kan hjälpa dig att lugna ner nerverna.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo