Start > Körkortsforum > Säkerhetskontroll

Säkerhetskontroll

Loodz 2021-08-24 10:33 ! Citera #
Hej alla!

Läste nyligen följande på trafikverkets hemsida ([url=https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/personbil-och-latt-lastbil/korprov-b/https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/personbil-och-latt-lastbil/korprov-b/[/i[/url]]); ”Om du använder en checklista för säkerhetskontrollen får den inte innehålla instruktioner för hur kontrollen ska genomföras.”.

Hur ska detta tolkas? Och om det är okej att ha med en ”fusklapp”, hur har den regelrätt sett ut för er som faktiskt utnyttjat det?
Gäst 2021-08-24 10:42 ! Citera #
Jag skullle tolka det som att du får ha listan över alla säkerhetskontroller som finns men att du inte får ha nedskrivet hur du te x utför en kontroll av servon eller vilken färg/symbol locken till diverse vätskor/oljor ser ut. Eller vad exakt du ska kontrollera om du ombeds kolla tex däcken.
Gäst 2021-08-24 10:48 ! Citera #
Så egentligen är det ju ingen fusklapp då den inte innehåller några instruktioner. Sen är det allafall inte som att man själv väljer vad man ska kontrollera då dom väljer ut vilka 2-3 kontroller du ska göra. (alt fler) Så vad lappen då egentligen fyller för funktion hajjar jag inte
Loodz 2021-08-24 10:50 ! Citera #
Gäst 2021-08-24
Så egentligen är det ju ingen fusklapp då den inte innehåller några instruktioner. Sen är det allafall inte som att man själv väljer vad man ska kontrollera då dom väljer ut vilka 2-3 kontroller du ska göra. (alt fler) Så vad lappen då egentligen fyller för funktion hajjar jag inte
Tack för svar först och främst. Syftar du på att de säger åt en vad man ska göra så är jag med på att det framstår som onödigt, men i det udda fallet att man behöver göra en full inre kontroll har ju en lapp större betydelse tycker jag.
Gäst 2021-08-24 18:00 ! Citera #
Håller med.
Dock hinner dom inte slösa tid på en fullständig säkerhetskontroll.

I ”värsta” fall får man kontrollera fler än ”bara” 3 områden. Jätteovanligt med fler än så från vad jag har läst/hört.
Läs här hur många som till sin förvåning bara fick kontrollera typ tutan efter att ha lagt ner massa tid och bävat inför just kontrollen.
Men man ska absolut ha koll på hur man utför alla moment såklart.

Så det där med en checklista med alla säkerhetskontrolls moment är därför enligt min mening onödigt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest