Eco driving skadligt för bilen?
Min körlärare säger att jag i kurvor ska bromsa ner genom att släppa på gasen, bromsa och sedan med hjälp av kopplingen (i samband med ner-växling) ska hålla den i dragläget till dess att jag är i lagom hastighet att svänga i kurvan. Men det sista borde ju slita mycket på kopplingen, jag sliter mycket hellre på bromsarna för de är mycket billigare att ersätta och mindre jobbigt.
Är det någon som vet om detta verkligen är ackrediterat som metod i nerbromsning inför kurvor?
Ja, en motor kan sota igen om man köra på höga växlar. Däremot är nya motorer konstruerade för att klara just eco driving, så har du en hyfsat ny bil så är det bara att köra.
+1
Allt beror ju självklart på vilken bil man har... man ska lära sig att lyssna på motor det är de viktigaste, gå över på 5 ans växel vid 1000 varv är ju inte så himla smidigt även om läraren på trafikskolan med sina nya bilar säger att man kan använda 5an redan på 50 vägar
Tveksamt. Alltså. Det är ju hälsosamt i det långa loppet (för miljön alltså) även med det faktum att man behöver köpa ny bil (efter många år) etc.etc.
Kör miljövänligt så får du körkortet och en bättre miljö :P
Nej kör med höga växlar och forsök hoppa mellan växlarna. T.ex. 1-2, 2-4, 3-5 och tvärtom.
Med äldre bilar kan det vara ett problem med Eco-driving, men med nyare (från milleniumskiftet och framåt) så spelar det avsevärd skillnad. En tumregel är att inte komma över 3000 varv per minut och ligga på höga växlar så fort du fått upp farten. Att inte gasa fullt i nerförsbackar utan låta gravitationen hjälpa är också bra!
Det skall inte sota igen med dagens Insprutning på bilar.
Dock gamla bilar med förgasare kan mycket väl sotas igen om man e för klen på gasen.
När det gäller eco drivning så kör jag i skolan men hemma aldrig för min man säger att det e inte alls bra så när jag för körkort blir det på mitt sätt men innan jag för den så blir det eco
Det är ju aldrig bra att köra i en för hög växel så att bilen skriker, men att exempelvis komma med 4an på en raksträcka innan en rondell tex och släppa gasen är inte direkt skadligt eftersom motorn är uppe i varv och då klarar den mer utan att ”klaga” Däremot bör man växla om från 4an om man kommer ner under 30km/h i det fall då motorn är på högvarv. Aldrig bra att ha för hög växel för hastigheten, så växla ner till lämplig växel, vilket i detta fall, som i det flesta om man svänger tex. är 2ans växel.
Nej inte direkt, kan dock uppkomma skador.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget