Start > Körkortsforum > Uppkörningen är orättvis oavse…

Uppkörningen är orättvis oavsett vad vissa säger

Jonas 2021-08-19 23:13 ! Citera #
Hur många lektioner har du tagit hos en trafikskola? Och vad har deras feedback varit?

Det låter, minst sagt, osannolikt att 7 olika inspektörer vid 7 olika tillfällen skulle ha gjort en orättvis bedömning. Att du själv tycker att du kör bra är ingen objektiv bedömning, och det gäller ju (både på uppkörningen och när du väl har körkortet) att hitta rätt balans i din defensiva körstil. Att vänta tills rondellen är helt tom är ju inte samma sak som att köra försiktigt i en rondell, för att ta ett exempel.
lula123 2021-08-19 23:45 ! Citera #
Jonas: ”Att vänta tills rondellen är helt tom är ju inte samma sak som att köra försiktigt i en rondell, för att ta ett exempel.”

Eftersom inspektörer prioriterar säkerheten först, bara några sekunder väntar på att vara säkra för att komma in i rondellen innebär defensiv körning och det ska inte straffas.
Gäst 2021-08-20 09:11 ! Citera #
lula123 2021-08-19
Jonas: ”Att vänta tills rondellen är helt tom är ju inte samma sak som att köra försiktigt i en rondell, för att ta ett exempel.”

Eftersom inspektörer prioriterar säkerheten först, bara några sekunder väntar på att vara säkra för att komma in i rondellen innebär defensiv körning och det ska inte straffas.
Du ska ju kolla in rondellen långt innan du är framme. Det är det som kallas planera körning. Man går ner på 2an för att vara extra säker och tar sedan luckan om det finns. Ni är inte redo för körkort om ni inte kan planera er körning.
lula123 2021-08-20 09:34 ! Citera #
Gäst 2021-08-20
Du ska ju kolla in rondellen långt innan du är framme. Det är det som kallas planera körning. Man går ner på 2an för att vara extra säker och tar sedan luckan om det finns. Ni är inte redo för körkort om ni inte kan planera er körning.
Du generaliserar lite. Det finns rondeller med tung trafik och även när du kontrollerar tidigt i förväg är det fullt med bilar.
Gäst 2021-08-20 10:47 ! Citera #
Det bästa vore ju att inte byta stad mellan varje uppkörning, om det är så att det gått dåligt 7 gånger i rad i olika städer. Jag bortser lite från påståendet att ”det är orättvist” då jag anser att han/hon som bedömer dig är där för att betygsätta folks körning och avgöra om det är lämpligt att släppa ut personen i trafiken, inte att kugga folk. Man ska ju egentligen kunna köra överallt men det rekommenderas ju också att man övningskör i och kring det området där man ska köra upp. Detta är ju för att känna sig säkrare i sig själv och vara lite förberedd på situationerna som kan uppstå under uppkörningen. Man får istället tänka att den konstruktiva kritiken du får i slutet av uppkörningen är något som definitivt tar dig ett steg närmare att klara nästa uppkörning, istället för ”jag är redan en bra förare” och ”det är orättvist att jag inte fått körkort”. Öva, öva, öva och lycka till på nästa uppkörning, jag tror på att du klarar det!
panik2 2021-08-20 10:53 ! Citera #
Jag håller med, det är mycket viktigt att ha uppkörningen till samma området. Man kan vet varje utgång från rondeller, motorvägar, när filer försvinner, hastighets gränser, korsningar, prioriteringar etc.. Du är bara en fördel om du testar igen på samma ställe och du har chanser att få en bättre inspektör.
Gäst 2021-08-21 04:49 ! Citera #
Gäst 2021-08-19
Hur många gånger till tror du du behöver innan du kan få ”turen” på din sida - om inte 7 räcker?
Grejen är att det kan lika gärna hända nästa gång eller om 5 gånger, jag har ingen kontroll över det, även om jag kör helt perfekt i framtiden så skulle dem kunna kugga mig om dem vill eller har en dålig dag.

Poängen med den här tråden är att det finns folk som kört mycket värre än jag gjort på uppkörningen men endå fått godkänt, vilket är bevis nog på att det inte alltid är en rättvis bedömning.
Gäst 2021-08-21 04:53 ! Citera #
Jonas 2021-08-19
Hur många lektioner har du tagit hos en trafikskola? Och vad har deras feedback varit?

Det låter, minst sagt, osannolikt att 7 olika inspektörer vid 7 olika tillfällen skulle ha gjort en orättvis bedömning. Att du själv tycker att du kör bra är ingen objektiv bedömning, och det gäller ju (både på uppkörningen och när du väl har körkortet) att hitta rätt balans i din defensiva körstil. Att vänta tills rondellen är helt tom är ju inte samma sak som att köra försiktigt i en rondell, för att ta ett exempel.
Jag har tagit ungefär 14 lektioner i trafikskola, och kört ganska mycket privat men med stora uppehåll emellan. Jag borde tränat mer regelbundet plus att min bil privat är rätt gammal och har dålig växellåda, man kan lätt få motorstopp med den fast man gör rätt så jag har blivit extra försiktig med dem nya bilarna mer än jag behöver vara för jag inte är lika van vid deras dragläge som kan hantera mer utan motorstopp. Tex min gamla bil får ganska ofta motorstopp direkt i uppförsbacke när jag letar dragläge om jag inte ger den gas ganska snabbt. Så är det inte med dem nya bilarna men jag pga vana är endå mer försiktig med dem. men försiktighet borde ju inte straffas bara för att jag tar några sekunder längre att komma iväg när det inte har varit trafikfarligt.
Gäst 2021-08-21 04:56 ! Citera #
Gäst 2021-08-20
Folk gasar på snabbt som fan in i rondellen ibland och dem kan dyka upp bakom mitten om den är upphöjd i hög fart.

Så när jag har haft uppkörning så har jag valt att vänta tills det är tomt innan jag åkt in, och jag växlar alltid ner till tvåan även om det ser tomt ut när jag är 25 meter bort från rondellen.
Gäst 2021-08-21 04:58 ! Citera #
Gäst 2021-08-20
Det bästa vore ju att inte byta stad mellan varje uppkörning, om det är så att det gått dåligt 7 gånger i rad i olika städer. Jag bortser lite från påståendet att ”det är orättvist” då jag anser att han/hon som bedömer dig är där för att betygsätta folks körning och avgöra om det är lämpligt att släppa ut personen i trafiken, inte att kugga folk. Man ska ju egentligen kunna köra överallt men det rekommenderas ju också att man övningskör i och kring det området där man ska köra upp. Detta är ju för att känna sig säkrare i sig själv och vara lite förberedd på situationerna som kan uppstå under uppkörningen. Man får istället tänka att den konstruktiva kritiken du får i slutet av uppkörningen är något som definitivt tar dig ett steg närmare att klara nästa uppkörning, istället för ”jag är redan en bra förare” och ”det är orättvist att jag inte fått körkort”. Öva, öva, öva och lycka till på nästa uppkörning, jag tror på att du klarar det!
Konstruktiv kritik. Jag har inte kunnat öva i området så mkt då förutom de 3 första uppkörningarna (som jag inte tränade så mkt i området innan då jag inte visste hur petiga dem var då) har jag bara fått tider i städer långt frpn stockholm.

Men det har definitivt vart orättvist då jag har kört tillräckligt bra för att få godkänt under vissa uppkörningar, speciellt om man jämför med vad andra gjort och endå fått godkänt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 23:35
9
I går 21:40
1
I går 19:26
2
I går 14:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest