Oavsett vad vissa säger så är uppkörningen orättvis.
Jag har kört upp 7 ggr nu och även fast några av dem tillfällena så förtjänade jag att kuggas pga slarviga småfel, så har jag blivit kuggade på helt orimliga grunder också.
En uppkörning blev jag kuggad enbart pga att jag ”var klumpig med växlingen” och som konkret exempel hade han bara att jag var någon billängd för länge på ettans växel efter en sväng/ korsning vid ett eller två tillfällen.
Sen har vissa av dem sagt att jag måste ta det försiktigare i korsningar/rondeller, men sen när jag tagit till mig det i senare uppkörningar så har jag fått skit för att jag väntat med att köra in i rondellen tills jag inte ser någon bil alls där inne eller som är nära att köra in. Att jag blir ett hinder för trafiken där bak fast vi bara pratar om några sekunders extra väntande.
Jag har fått skit för att jag legat i 70 km i timmen på 90 väg när jag var placerad precis innan utfarten från motorvägen fast ingen var i närheten bakom mig.
Fick höra att en tjejkompis nyligen fick godkänt fast förarprövaren gjort ett ingripande med att bromsa bilen när hon missade en stoppskylt/ stopplinje.
Så nej, proven är inte rättvisa, det finns utan tvekan förarprövare som är mer rättvisa/mindre stränga än andra och det finns definitivt situationer där aspiranten förtjänat godkänt men inte fått det. Det betyder inte att det är vanligt eller normen men det händer definitivt och bidrar bara till att man blir mer negativ och nervös inför kommande prov. För många saker är helt ur ens kontroll.