Start > Körkortsforum > Högerregel vid högersväng

Högerregel vid högersväng

Gäst 2021-08-19 00:37 ! Citera #
Hej.

Om jag nu ska svänga höger där högerregeln gäller och att det nu finns plats för både mig och bilen till höger, ska jag fortfarande beakta högerregeln och stanna upp? Jag skär ju inte i bilen till högers kurs.
Gäst 2021-08-20 21:29 ! Citera #
Högerregeln innebär oftast inte att man stannar upp utan att man anpassar farten och intar bromsberedskap och söker ögonkontakt med personen åt höger.

Ofta så stannar bilen som känner att den kör i ”den mindre körbanan” eller att den har väjningsplikt och då är det okej att fortsätta köra rakt fram istället för att bromsa och stanna helt för att släppa fram den åt höger. Detta förutsätter dock att du visat med din hastighet och blick att du är villig att släppa fram personen.

I din frågeställning, ska du positionera bilen och blinka, anpassa farten, så kommer bilen åt höger att köra ut när hen känner sig säker på att du inte kör rakt fram.
Björn He 2021-09-20 16:40 ! Citera #
Högerregeln innebär faktiskt generellt sett att man har väjningsplikt mot fordon som närmar sig högerifrån då flera fordons kurser skär varann. Även om du skall svänga till höger i en högerregelskorsning så har du faktiskt väjningsplikt mot eventuella fordon från höger. På vissa mindre vägar kan ju fordon från höger köra närmare vänstra vägkanten för att kunna passera parkerade fordon längs den högra vägkanten.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov