Start > Körkortsforum > Kuggad, varför?

Kuggad, varför?

Eiram 2021-08-18 18:17 ! Citera #
Kuggade för att jag inte stod stilla med bilen vid ett övergångsställe?

(Automat)

Jag släppte gasen och rullade sakta fram emot ett obevakat övergångsställe, jag var bromsberedd hela tiden.
Höll ca 7-10 km i timmen , medan jag lät personen gå över.
När hen tagit sig över övergångsstället, så åkte jag försiktigt över innan jag gasade upp igen.
Men enligt inspektören skulle jag ha stannat helt. ÄVEN om de gående nästan var framme på trottoaren.

Finns det verkligen krav att bilen ska vara helt stilla?
Jag har alltid kört så och ingen har påpekat det innan...

Känns surt kugga för en sån skitsak.
Gäst 2021-08-18 18:35 ! Citera #
Var det BARA därför du blev kuggad? Om du inte var en trafikfara vid tillfället låter det märkligt
Gäst 2021-08-18 20:24 ! Citera #
Det är ju bara positivt att slippa stanna. Du måste ha kört för nära den gående och därför ”skrämt” den ;) Enda anledningen jag kan tänka mig.
Förarprövaren 2021-08-18 20:57 ! Citera #
Hej!
Inspektören kan ha bedömt den situation du beskriver som att du ”jagade” den gående över körbanan. Som gående kan det upplevas obehagligt och stressande när bilisten fortsätter att rulla framåt. Beroende på avståndet till övergångsstället och den gående så hade jag sannolikt ingripit i en sådan situation vilket kan vara lika med ett underkänt resultat.
Läs mer om hur en inspektör bedömer de olika situationerna under ett körprov på http://uppkorningblog.com
Eiram 2021-08-19 06:57 ! Citera #
Förarprövaren 2021-08-18
Hej!
Inspektören kan ha bedömt den situation du beskriver som att du ”jagade” den gående över körbanan. Som gående kan det upplevas obehagligt och stressande när bilisten fortsätter att rulla framåt. Beroende på avståndet till övergångsstället och den gående så hade jag sannolikt ingripit i en sådan situation vilket kan vara lika med ett underkänt resultat.
Läs mer om hur en inspektör bedömer de olika situationerna under ett körprov på http://uppkorningblog.com
Okej, nu när du beskriver det så låter det rimligt.
Den gående var precis påväg upp på trottoaren igen. Därför jag inte stannade helt.
Men får göra om och göra annorlunda ifall samma situation skulle uppstå :)
lula123 2021-08-19 10:14 ! Citera #
Jag tror att ett helt stopp på säkert avstånd så länge gångande passerar skulle göra att inspektören inte har något att kommentera negativt. Om jag har förstått rätt om det finns en gråzon, är det bättre att gå till den säkrare sidan.
Gäst 2021-08-19 16:54 ! Citera #
7-10 km/h är ändå förhållandevis snabbt.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov