Start > Körkortsforum > Motorstopp

Motorstopp

Gäst 2021-08-17 20:05 ! Citera #
Snälla vad har ni för bästa tips för att slippa få motorstopp? Jag blir så besviken på mig själv när jag får motorstopp även fast jag vet att det liksom händer alla. T.ex när man står vid rött trafikljus som blir grönt, hur kommer man iväg relativt snabbt utan att få motorstopp :(
Gäst 2021-08-18 09:50 ! Citera #
Det är svårt att ge ett särskilt hjälpsamt svar -- det är lätt att undvika motorstopp på papper men i praktiken handlar det om övning. Det enda allmänna svaret är att lyfta kopplingen snabbt upp till dragläget (vilket varierar från bil till bil -- öva!) och sen långsamt igenom dragläget med lagom mycket grundgas. Vad du gör fel är svårt att veta, men antagligen har du för bråttom genom dragläget och/eller ger för lite gas.
Gäst 3 2021-08-20 21:20 ! Citera #
Det är inte så jätteviktigt att komma iväg snabbt egentligen, utan sikta på en jämn start.

Träna lite mer på start i backe med fotbromsen så kommer det nog kännas lättare ute i trafiken.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov