Hej, jag har gjort ett normalt test som finns i slutet av varje kapitel på elevcentralen, och dessutom har jag gjort ett sluttest som också finns där. På det testet som fanns efter kapitlet ”Stad” kom det en fråga där det rätta svaret var att det är fritt att parkera utanför tidsbegränsningen om det finns en huvudledsskylt under en p-skylt. Här kommer bild för exakt fråga och svar: imgur.com/a/IcdSOvn
Men på sluttestet fick jag en liknande fråga, och där var det rätta svaret att parkering är förbjudet utanför tidsbegränsningen om det finns en huvudledsskylt under p-skylten!
imgur.com/a/C206iAD
Jag förstår inte vad är skillnaden?? Är det för att det finns avgift på den första men inte den andra? Eller va?
Står det exempelvis ”6-18” på en tilläggstavla till en P-skylt så betyder det att ett fordon får vara parkerat på den anvisade parkeringen kl 6 till kl 18 under vardagar, utom dag före söndag eller helgdag, men under annan tid än den angivna tiden är det däremot parkeringsförbud; om parkering skall vara tillåten kl 6 till kl 18 även en (helgfri) lördag eller vardag före helgdag så måste det stå även ”(6-18)” under ”6-18”, eftersom en tidsangivelse inom parentes betyder vardag före söndag eller helgdag, och likaså måste tiden 6-18 stå angiven med röda siffror om den skall gälla även söndagar och helgdagar.
Nu vet jag inte hur många parkeringar som har tillåten parkering enbart under vardagar, men på de parkeringarna kanske det är förbjudet att parkera under kvälls- och nattetid och helger för att vägen måste vara utrymd då av någon orsak.